'Dure loopschoenen zijn overbodig'

Bron © Gezondheid
Met neutrale loopschoenen heb je als loper niet meer kans op blessures dan met speciale loopschoenen die pronatie of supinatie corrigeren. Dat schrijven Deense en Nederlandse onderzoekers in het 'British Journal of Sports Medicine'.

Als de enkel van de loper bij het neerkomen van de voet te veel naar binnen (pronatie) of buiten (supinatie) draait, moet de zool van de schoen dat corrigeren. Als je overproneert heb je schoenen nodig met een speciale, asymmetrische ondersteuning in de zool. Als je te weinig proneert - supinatie - heb je een ander type van schoen nodig, anders krijg je blessures.

Dat is althans de theorie. Maar die klopt niet, volgens de onderzoekers. Ruim 900 gezonde, beginnende lopers - onderverdeeld in vijf categorieën van sterk pronerend via neutraal tot sterk supinerend - kregen allemaal dezelfde, neutrale hardloopschoen. Een jaar lang werd bijgehouden hoeveel kilometers ze maakten en welke blessures ze opliepen.

252 van de 927 lopers kregen een loopblessure, gemiddeld na een veertigtal trainingen. Het maakte niets uit of de loper proneerde, supineerde of neutraal liep. De proneerders kregen zelfs iets minder vaak een blessure dan de neutralen, en die net zo vaak als de supineerders.

Het risico op een blessure tijdens de eerste 250 km training was hetzelfde in elke groep. Na 1.000 km was het risico op een blessure zelfs lager voor de over- of onder-proneerders in vergelijking met de neutrale lopers. De onderzoekers adviseren lopers dan ook om gewoon neutrale loopschoenen te kopen. Die zijn meestal ook goedkoper.