Colruyt verkoopt Franse afdeling

CEO Jef Colruyt Foto: BELGA

Pro à Pro, een Franse tak van Colruyt die levert aan grote klanten zoals scholen en ziekenhuizen, wordt verkocht aan Metro. De overnameprijs is niet meegedeeld.

In een toelichting verwijst Colruyt naar de evoluties in de sector in Frankrijk. Er is een sterke consolidatie bezig. ‘De groeiplannen van Pro à Pro kunnen het best gerealiseerd worden door de business te combineren met die van een sterke complementaire marktspeler. Colruyt Group is overtuigd dat Metro Group de toekomstige groei van Pro à Pro zal ondersteunen, met behoud van de merknaam.’

De onderneming levert verse en droge voeding aan zo’n 42.000 klanten in Frankrijk. Die zijn zowel actief in de sociale sector, zoals scholen en ziekenhuizen, maar ook in de commerciële sector, bijvoorbeeld hotels en cateraars.

Pro à Pro maakte sinds de overname in 2001 deel uit van de Colruyt-familie. Vorig jaar was het goed voor een omzet van bijna 670 miljoen euro, en zou ook winstgevend geweest zijn. Er werken 1.700 werknemers.

De gewone Colruyt-winkels in Frankrijk blijven wel in handen van de groep.

De handel in het aandeel Colruyt is voorlopig stilgelegd. Het is nog onduidelijk wanneer de beursnotering wordt hernomen. Nu de bevestiging van Colruyt er is kan dat wellicht relatief snel gebeuren.

Door
  • VOOR ABONNEES