Opgelet: vanaf 1 mei staan de boetecamera's aan in Gent

Foto: dvh

Gent - Vanaf maandag 1 mei krijgt elke auto die nog door een geknipte straat rijdt in Gent zonder vergunning een GAS-boete van 55 euro. Dat meldt het Gentse Mobiliteitsbedrijf. Na de start van het circulatieplan op 3 april werd een overgangsperiode ingelast, maar die is voorbij.

Een knip is ook echt een knip vanaf nu. De nummerplaatcamera's die aan een dertigtal ingangen van de voetgangerszone van Gent en aan een aantal geknipte straten staan beginnen vanaf maandag 1 mei automatisch GAS-boetes uit te schrijven. Elke wagen die geen vergunning heeft gekoppeld aan zijn nummerplaat hangt eraan.

Met het in gang zetten van de nummerplaatcamera's komt een jaren oud plan in Gent eindelijk tot uitwerking: de voetgangerszone beter bewaken tegen ongewenst autoverkeer. De ingreep werd nog in de vorige legislatuur al aangekondigd, in 2010. Maar het duurde tot 2017 en de uitrol van een nieuw circulatieplan voor het werkelijkheid werd.

Sinds 3 april staan er aan bijna alle ingangen van de voetgangerszone nummerplaatcamera's. Op enkele plaatsen zijn ze nog niet geïnstalleerd, maar dat zou deze week moeten gebeuren. Ook aan straten die op 3 april geknipt zijn zoals de Bargiebrug, de Ottogracht of het Lippensplein staan camera's opgesteld.

Gedoogperiode

Het stadsbestuur besliste na aandringen in de gemeenteraad op een maand een overgangsfase toe te staan, tot eind april. Wie door een nieuwe knip reed kreeg een waarschuwingsbrief. Die fase is voorbij, kondigt het Mobiliteitsbedrijf aan. "De gedoogperiode is voorbij. Wie vanaf 1 mei nog onterecht in het autovrij gebied rijdt krijgt een GAS-boete van 55 euro."

Enkel voertuigen van De Lijn, hulpdiensten en professionele zorgverstrekkers, taxi’s en voertuigen voor de afvalophaling kunnen nog ongestraft langs de camera's rijden. De rest krijgt een GAS-boete van het Mobiliteitsbedrijf.

"Ook fietsers die nog door de voetgangersstraten rijden", klinkt het. "Ook voor die overtreding is de aanloopperiode voorbij. De politie trad tot nu vooral sensibiliserend op. Maar wie vanaf nu fietsend door een voetgangersstraat rijdt tussen 11 en 18 uur, riskeert een boete"

Zo werken de slimme camera's:

  • Een ANPR-camera (Automatic Number Plate Recognition) staat zo opgesteld dat hij de nummerplaat kan herkennen van ieder voertuig dat via een bepaalde straat de voetgangerszone in rijdt
  • De nummerplaat wordt in een centraal register vergeleken met een whitelist: een lijst met alle nummerplaten van voertuigen die over een vergunning voor de voetgangerszone beschikken en die van de vrijgestelde voertuigen
  • Staat de nummerplaat niet op de whitelist, dan wordt de nummerplaat als ‘potentiële overtreding’ gemarkeerd
  • Een GAS-ambtenaar van het Mobiliteitsbedrijf controleert alle potentiële overtredingen door visueel de foto’s en tijdstempels na te gaan en te kijken of de nummerplaat correct werd gelezen en of het voertuig effectief de zone in is gereden
  • Elke bevestigde overtreding resulteert in een gemeentelijke administratie sanctie (GAS-boete) van 55 euro voor de eigenaar van het voertuig
  • Heeft de eigenaar een geval van overmacht of een andere reden, dan kan hij of zij zich nog verweren tegen de GAS-boete.
Door Bert Staes
  • VOOR ABONNEES