Audi onder vuur in China na uiterst seksistische reclame

Bron © BELGA

Foto: Audi.

Audi ligt in China onder vuur omdat het automerk in een reclame een gelijkenis ziet tussen een auto kopen en een vrouw vinden. Beide beslissingen “moeten zorgvuldig gemaakt worden”, klinkt het.

De reclame toont hoe de neus, oren en tanden van een vrouw, op haar huwelijksdag, geïnspecteerd worden door haar aanstaande schoonmoeder. Een woordvoerder van Audi zegt aan de South China Morning Post dat de marketing in China de verantwoordelijkheid is van hun lokale partner, en distantieerde zich van de reclame.

Het filmpje werd tot woensdag al een paar miljoen keer aangeklikt. Alleen al via Weibo, het Chinese Twitter, werd de video meer dan 500.000 keer gedeeld. Tegelijk spraken vele Weibo-gebruikers over seksisme, en er werd zelfs opgeroepen tot een boycot van het Duitse automerk.

In China wordt Audi samen met Mercedes en BMW beschouwd als een van de grote drie. Intussen werd de publiciteit stopgezet.

Door adm