Je zag de reclame overal: kan ‘About You’ de nieuwe Zalando worden?

De voorbije weken kon je geen reclameblok doorspoelen of een bushokje passeren zonder een mysterieuze reclame voor ‘About You’ te zien. Op dinsdag 10 oktober werd duidelijk waarover het ging: ons land is een nieuwe webshop rijker die zal focussen op een gepersonaliseerde online shopervaring. Die aanpak is niet nieuw, maar toch is de webwinkel niet de dertiende in een dozijn. “Het feit dat ze klanten lokken met BV’s is slim gezien”, zeggen experts.

Het bedrijf achter de site, die vier jaar geleden in Duitsland werd opgericht, is Otto. “Dat is een van de grote jongens met een vaste basis”, zegt retailexpert Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail. “Als nieuwkomer is het vaak moeilijk om voet aan wal te zetten in andere landen. Maar als er veel geld mee gemoeid is, gaat het makkelijker”, zegt hij.

Vergelijkbaar

Hij merkt op dat men bij ‘About You’ vooral bezig is met populaire merken. Van Adidas tot Only en Nike tot Vila: veel labels vind je ook terug bij het grote Duitse broertje Zalando en zelfs bij het Belgische Torfs. “Als je dezelfde producten aanbiedt, word je vergelijkbaar”, zegt Snoeck. “Dat maakt het moeilijk, want waar ga je dan kopen? Waar bespaar je een aantal euro? Als je bij een Belgische webshop van een buitenlands bedrijf bestelt, gaat sowieso een beetje winst naar het buitenland. Consumenten beseffen dat niet, maar dat kan nadelig uitpakken voor de Belgische economie. Als er minder wordt verkocht door Belgische bedrijven, kan de handel stevig dooreengeschud worden met uiteindelijk omzet- en jobverlies als gevolg.”

Je zag de reclame overal: kan ‘About You’ de nieuwe Zalando worden?

Kortingen

Snoeck gaat nog dieper in op de fameuze ‘welkomstkortingen’ bij de nieuwe speler op de markt. “Dat is een staaltje marketing. Stel: je koopt iets aan een interessante prijs, dan kan de site je gegevens verzamelen. Als een klant rondvertelt dat hij een ‘koopje’ deed, gaan vrienden misschien zijn voorbeeld volgen en dan ben je vertrokken. Het bedrijf gaat nu scherp in prijs en op het moment dat ze klanten binnen hebben, kunnen ze die gericht gaan benaderen. Een onderdeel van die aanpak is influencer marketing. Anders gezegd: mensen naar wie klanten opkijken gebruiken als uithangbord. Op de Belgische versie van de site zijn die rollen weggelegd voor Laura Tesoro, Astrid Bryan en Tiany Kiriloff.

Bekende lokmiddelen

“Een origineel idee”, vindt marketingspecialist Gino Van Ossel, die de bekende paspoppen eigenlijk meer als lokmiddelen in een marketingjasje ziet voor veschillende leeftijdscategorieën. “Officieel zijn het de gezichten van de site waarmee potentiële klanten zich moeten kunnen identificeren, maar deze mensen met groot bereik werden wellicht gevraagd om - tegen betaling - de nieuwkomer actief te promoten. Dat is slim gezien, want op die manier probeer je als website trafiek van je doelpubliek te genereren en een plek onder de zon te veroveren. Het is als het ware een variant op de eindgeneriek in het nieuws of in soaps, waarin je ziet verschijnen wie de ankers en acteurs heeft gekleed. Dat werkt wel.”

Beeld: Instagram

Niet nieuw

Volgens Van Ossel is het idee om de shopervaring te personaliseren, waarmee de site trots uitpakt, allesbehalve nieuw. “Ik twijfel of ze op dat vlak de strijd in de branche van e-commerce gaan winnen. Het grote nadeel is dat ze laat op de markt komen, wat de uitdaging des te groter maakt. Vandaag is iedereen in de praktijk bezig met personalisering. Daarvoor heb je in eerste instantie veel data nodig. Zalando, bijvoorbeeld, is er beter in om de eenvoudige reden dat het bedrijf al langer bestaat. De nieuwkomer is geen dertiende webshop in een dozijn, maar of het tot een doorbraak zal komen, zal de toekomst moeten uitwijzen. De ambitie is alvast om in vijf jaar tijd een miljard euro omzet te draaien. Dat is een groot verschil met de beoogde 10 miljard winst van Zalando tegen 2020.

Door vwh
  • VOOR ABONNEES