Waarom recensies je net misleiden bij het online shoppen

Foto: Shutterstock

Baseer jij je tijdens het online shoppen ook op de beoordelingen dat een product krijgt om al dan niet over te gaan tot een aankoop? Dan word je misschien wel misleid, zo blijkt uit een nieuwe studie die verschenen is in het vakblad Psychological Science.

Stel: je bent op zoek naar een nieuw hoesje voor je smartphone, maar je kan niet kiezen. De kans is reëel dat je de beoordelingen van andere klanten leest en er uiteindelijk je keuze op baseert. Maar wetenschappers aan de universiteit van Stanford hebben ontdekt dat die aanpak eigenlijk in je nadeel kan spelen.

Review boven alles

De onderzoekers baseren die conclusie op een test met 132 volwassen proefpersonen, die gescreend werden toen ze beoordelings- en informatiegegevens gebruikten tijdens het kiezen van een product op Amazon. De deelnemers kregen een reeks telefoonhoesjes te zien, per twee op een foto gepresenteerd. Bij elk beeld stond een gemiddelde score en een cijfer dat het aantal reviews onthulde. Op basis hiervan, dienden de deelnemers aan te duiden voor welk hoesje ze zouden kiezen.

En wat blijkt? Ongeacht de combinatiefoto’s van verschillende hoesjes, hadden ze steeds de neiging om voor de exemplaren te kiezen met de meeste beoordelingen. Het effect was zelfs zo sterk, dat de deelnemers vaak voor het product met de meeste reviews kozen, ook al hadden beide hoesjes een lage totaalscore. Daarbij kozen ze dus resoluut voor het exemplaar van een vermoedelijk mindere kwaliteit.

Kritischer kiezen

“Door een groot aantal reviews op Amazon.com te onderzoeken, konden we een statistisch model samenstellen dat aantoont hoe mensen zouden moeten kiezen. We hebben geconstateerd dat we eigenlijk voor het product met weinig reviews moeten gaan, omdat de kans groter is dat het beter meevalt. Maar de deelnemers uit onze studie deden net het tegenovergestelde en kozen voor de populairste optie”, zegt hoofdonderzoeker Derek Powell. Hij voegt eraan toe dat retailers zouden kunnen heroverwegen hoe recensies worden gepresenteerd en consumenten er baat bij hebben om kritischer met recensies om te gaan zodat ze zelden bedrogen uitkomen.

Door vwh
  • VOOR ABONNEES