Meisje (9) nam één hap van haar pannenkoek. Vijf dagen later was ze dood

Bron © Daily Mail

Foto: Facebook - themabeeld

Ze was net terug van haar paardrijles en vroeg haar vader om pannenkoeken te bakken. Omdat al gebleken was dat ze lactose-intolerant was, zorgde haar vader er zoals steeds voor geen melkproducten te gebruiken. Ze had echter wel gevraagd om blauwe bessen in de pannenkoeken te doen, iets wat ze nog nooit geprobeerd had. Het zou haar dood worden.

“Het was een normale zaterdagochtend”, vertelt de moeder van de negenjarige Nainika Tikoo. “Ze was klaar met paardrijden en had honger, dus ze vroeg haar vader om pannenkoeken. Onderweg naar huis gingen ze bloem halen en toen vroeg ze of ze er blauwe bessen bij kon hebben. Ze had die nog nooit gegeten, maar ze wilde het proberen.”

“Mijn echtgenoot maakte lactosevrije pannenkoeken zoals hij altijd deed, maar met een paar versneden blauwe bessen. Ze nam één hap van die pannenkoek en kreeg meteen een heel felle reactie. Hij gaf haar Piriton, haar allergiemedicatie, haar inhaler en meer Piriton.”

“Toen voelde ze zich erg ziek te voelen, dus gebruikte hij haar Epipen en belde hij de ambulance. Hij was haar net mond-op-mondbeademing aan het geven toen de ambulance enkele minuten later arriveerde. Tegen die tijd had ze geen polsslag meer. Hij probeerde haar te reanimeren.” Ondertussen repte mama Lakshmi zich naar hun huis in Londen, waar ze haar dochtertje aantrof op de grond, omringd door hulpverleners die haar leven probeerden te redden.

(lees hieronder verder)

Het meisje werd zo snel mogelijk naar het ziekenhuis gevoerd, waar de dokters meteen een nieuwe allergietest deden. Ze wisten natuurlijk al dat ze fel reageerde op lactose, maar het moesten haast wel de blauwe bessen zijn die haar in een anafylactische shock deden terechtkomen.

“De dokter zei dat het er niet naar uitzag dat het de blauwe bessen alleen konden geweest zijn, maar dat het toch iets met zuivel te maken had. De pannenkoeken waren lactosevrij, maar we zijn niet zeker of de ingrediënten besmet waren of zo. We hadden thuis geen producten met lactose meer. De exacte doodsoorzaak is onbekend en dat heeft ons met veel vragen achtergelaten.”

De dokters probeerden nog alles wat in hun mogelijkheden lag om het meisje te redden, maar het mocht niet baten. Twee dagen nadat ze haar felle allergische reactie gekregen had, werd Nainka hersendood verklaard. Drie dagen later maakten haar ouders de hartverscheurende beslissing om haar los te koppelen van de machines die haar in leven hielden.

(lees hieronder verder)

Na haar dood startten ze een stichting die ijvert voor meer bewustwording van de gevaren van allergische reacties: de Nainika Tikoo Memorial Foundation for Allergy Care & Brain Research. “We willen sensibiliseringsmateriaal ontwerpen, bijdragen aan onderzoeksprojecten en de boodschap verspreiden.”

“We weten niet of er iets was wat we hadden kunnen doen om haar dood te voorkomen, maar we kunnen ervoor zorgen dat ouders weten waar ze hulp kunnen krijgen. Dan kunnen we een andere familie dit misschien besparen.”

“We zijn geen experten. We zijn gewoon ouders. We willen vragen stellen om de houding tegenover allergieën te veranderen en helpen om levens te redden.”

Door nkdr
    VOOR ABONNEES