Waarom moest opkuis zo lang duren? “Er was een goedkopere en snellere oplossing

Foto: DBA

Antwerpen -

De silicone die dinsdagavond uit een vrachtwagen gutste op de ring rond Antwerpen heeft 36 uur lang verkeerschaos veroorzaakt. De brandweer probeerde tevergeefs de smurrie weg te krijgen. Het Agentschap Wegen en verkeer besloot na 24 uur uiteindelijk om enkele millimeters af te frezen van de besmeurde rijstroken. Experts hebben kritiek op die aanpak. “Dit kon sneller opgelost worden. Door de silicone simpelweg te verbranden.”

Had de spekgladde vloeibare siliconen op de Antwerpse Ring sneller kunnen opgekuist worden? Volgens een aantal experts wél.

De smurrie belandde dinsdagavond op de snelweg. Woensdag lag die er nog stééds, met grote verkeerschaos in en rond Antwerpen tot gevolg. Donderdagochtend waren de problemen eindelijk van de baan, letterlijk en figuurlijk. Al roept het Agentschap Wegen en Verkeer wel op tot voorzichtigheid omdat de werken heel wat stof hebben achtergelaten.

De brandweer en civiele bescherming hadden geprobeerd de smurrie ’s nachts van de baan te schrapen, maar moesten woensdagochtend hun poging opgeven. Het Agentschap Wegen en Verkeer nam over, maar uiteindelijk kwam er pas acht uur later licht aan het einde van de tunnel. “Machinefrezen zullen enkele millimeters van het wegdek schrapen, net tot waar de silicone is ingesijpeld. Als alles goed gaat, is tegen de ochtendspits de weg volledig vrij”, zei Jef Schoenmakers van het Agentschap Wegen en Verkeer gisteravond. Rond halfzes vanochtend liet het Agentschap dan weten dat alle werken klaar waren en dat de ring rond 6 uur weer over de volledige capaciteit zou beschikken.

 Waarom moest opkuis zo lang duren? “Er was een goedkopere en snellere oplossing
Foto: Jan Van der Perre

Een hoop tijdverlies

Dat betekent 36 uur na het incident en na anderhalve dag puur fileleed. “Te lang. Dit had veel sneller én goedkoper opgelost kunnen worden”, zegt expert gevaarlijke stoffen Stéphane Santy van veiligheidscentrum ESI. De man en zijn team werden pas dinsdagochtend gecontacteerd, en enkele uren later lag een pasklare oplossing op tafel: de silicone verbranden. “We hebben op een teststuk van één bij anderhalve meter de silicone verbrand met een propaanbrander en hebben voor en na wrijvingsanalyses gedaan. De wrijvingswaarde van het beton was na het proces gestegen naar het normale niveau voor een autosnelweg. De weg was dus minder glad geworden. We hadden objectief aangetoond dat met vuur het goedje verwijderd kon worden. Een goedkope oplossing ook: een onkruidbrander aan een tractor hangen en ermee over de rijstroken gaan, was in principe voldoende geweest. Gevaar voor het vrijkomen van schadelijke stoffen was er niet, omdat het product bij verbranding volledig gecarboniseerd wordt. Het is simpel: hadden we dit dinsdagnacht kunnen doen, dan was er woensdagochtend geen file meer geweest. Jammer dat na al het talmen toch nog voor frezen werd gekozen.”

Wegen en Verkeer koos met het frezen van het wegdek naar eigen zeggen voor de meest grondige oplossing. “En de meest snelle op dat moment. Omdat het om slechts enkele millimeters gaat, moeten we later ook geen herstellingen uitvoeren”, zegt Jef Schoenmakers.

Wie zal dat betalen?

De kosten van de opkuis, van de hulpdiensten, de kosten van de herstellingen en de kosten door de vertragingen op de weg? “Die zullen verhaald worden op wie de schade berokkend heeft. Dat wordt een verzekeringskwestie. Om hoeveel duizenden euro’s dat zal gaan, is nu nog moeilijk te zeggen”, zegt Jef Schoenmakers van Wegen en Verkeer. De transportfirma en de onderaannemer zullen de rekening krijgen. “De schade door de verloren lading is voor ons, de schade aan het wegdek voor de onderaannemer voor wie de chauffeur reed. Wij zijn daar uiteraard voor verzekerd”, zegt Sarah Geris van transportfirma Essers.

LEES OOK. Vrachtwagen rijdt in op staart van siliconenfile: jonge vrouw en man komen om het leven

Het leed van de siliconen op de snelweg beperkte zich niet alleen tot de Antwerpse Ring en de E17 als toegangsweg. Ook op de E34 ontstond er een file. In de staart van die file gebeurde er woensdagavond een ongeval, toen een vrachtwagen inreed op een personenwagen. Een jonge vrouw en een man kwamen daarbij om het leven.

 Waarom moest opkuis zo lang duren? “Er was een goedkopere en snellere oplossing
Foto: DBA
 Waarom moest opkuis zo lang duren? “Er was een goedkopere en snellere oplossing
Foto: DBA
 Waarom moest opkuis zo lang duren? “Er was een goedkopere en snellere oplossing
Foto: DBA
Door Wim Jacobs
VOOR ABONNEES
Meest Recent
Laad meer berichten...