Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Lees gratis verder >

COMMENTAAR. “Onderwijs moet efficiënt en vooral plezant zijn of het zal niet zijn, lijkt het stilaan. En daar lijdt de kwaliteit onder”

COMMENTAAR. “Onderwijs moet efficiënt en vooral plezant zijn of het zal niet zijn, lijkt het stilaan. En daar lijdt de kwaliteit onder”

Foto: NB

Het onderwijs in Vlaanderen was een baken. Het gloeide zo hard dat het van over de grens leerlingen aantrok. Omdat de scholen van onze noorder­buren te los in tucht waren. Er een ­nivellering naar onder was, het niveau naar dat van alleman verlaagd werd. De Nederlanders kunnen dat ­onderwijstoerisme stoppen. Op 45 landen gemeten, eindigen onze tienjarigen wat leesniveau ­betreft op plaats 32. Een resultaat om iedereen die het voorbije decennium verantwoordelijk was voor de sector in de hoek te zetten. Met lange ezelsoren.

Er zijn heel veel redenen waarom het onderwijs averij heeft opgelopen. Er is een rode draad. De ­nivellering naar onder. Wat de lerarenopleiding betreft om genoeg kandidaten te hebben. Er is meer bezieling ...