Topman Crisiscentrum doet oproep aan gezinnen: “Zorg dat er een noodplan aan frigo hangt”

“Een goede voorbereiding is de helft van het werk in crisissituaties”, klinkt het bij het Crisiscentrum. Foto: BELGAIMAGE

Niet alleen de overheid moet zich voorbereiden op elke mogelijke crisissituatie. Ook de gezinnen moeten hun steentje bijdragen. Het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken roept iedereen op een ­eigen noodplan te maken en op te hangen in huis. “Een goede voorbereiding is de helft van het werk in crisissituaties”, zegt directeur-generaal Bart Raeymaekers.

Topman Crisiscentrum doet oproep aan gezinnen: “Zorg dat er een noodplan aan frigo hangt”
Bart Raeymaekers, topman van het Crisiscentrum. Foto: mg

“De weerbaarheid van de bevolking verhogen.” Dat is één van de speerpunten van de nieuwe topman van het Crisiscentrum, Bart Raeymaekers. Hij is al sinds 1 maart in functie, maar heeft nu zijn toekomstplan klaar. Centraal staat het belang van een goede voorbereiding, of het nu gaat over terreur, brand of welke crisis ook. “Het Crisiscentrum moet steeds meer op lange termijn werken”, zegt hij. “Niet alleen als een brandweer uitrukken wanneer het brandt, maar ons ook zo veel mogelijk voorbereiden op alle mogelijke crisissituaties.”

Opvallend: Raeymaekers vraagt dat de bevolking hetzelfde doet, en zich ook beter voorbereidt op crisissen. Bijvoorbeeld door in te schrijven op BE-alert, het alarmsysteem van de overheid, maar ook door zelf noodplannen te maken. “De tijd is voorbij dat iedereen naar de overheid kijkt”, aldus Raeymaekers. “De eerste die instaat voor je veiligheid, dat ben jijzelf.” Om een noodplan te maken, heeft het Crisiscentrum mijnnoodplan.be in het leven geroepen. Een website waarmee je stap voor stap zo’n plan kunt opstellen. Daarin kan je invullen waar de water- en gasaansluitingen zijn, welke nooduitgangen er zijn, het telefoonnummer van de huisarts en andere nooddiensten...

“Dat plan kun je dan afdrukken en aan de frigo ophangen”, zegt Raeymaekers. “De bedoeling is dat je het met de gezinsleden overloopt, zodat zij goed voorbereid zijn op het moment dat er iets gebeurt.” Zo’n noodplan moet niet alleen de impact van een overstroming of brand op de gezinnen zelf verminderen. Het moet ook de hulpdiensten ontlasten. “Mensen die zelfredzaam zijn, doen minder een beroep op de hulpdiensten.”

De directeur-generaal beseft dat met zo’n aanpak het risico op een angstcultuur verhoogt. “Maar dat vermijden we door genuanceerd en objectief te communiceren. We zaaien geen paniek, we geven advies over wat je het best kunt doen in geval van crisis.”

Door Pieter Lesaffer
VOOR ABONNEES