Nieuwe studie toont aan dat Koning Boudewijnstadion toch verbouwd kan worden

‘Renovatie Boudewijnstadion drie keergoedkoper dan nieuwe voet baltempel’

Een gloednieuw nationaal voetbalstadion bouwen op parking C van de Heizel: dat leek lange tijd de enige optie. Het huidige Koning Boudewijn­stadion is immers hopeloos verouderd, en een verbouwing zou geen optie zijn. Maar een hypergedetailleerde nieuwe studie maakt die laatste bewering nu met de grond gelijk. Een renovatie van het Koning Boudewijnstadion is niet alleen haalbaar(der) dan het oorspronkelijke plan, het is nog goedkoper ook. Toch blijft Brussels schepen van Sport Alain Courtois erbij: ‘In 2020 wordt het stadion afgebroken.’

Kristof Simoens

De voorstanders van een gloednieuw nationaal voetbalstadion op parking C van de Heizel hebben altijd gesteld dat het Koning Boudewijnstadion verouderd is en onmogelijk kan voldoen aan de strenge normen die de UEFA oplegt aan organisatoren van een Europees Kampioenschap. Een grondige haalbaarheidsstudie van archi­tectenbureau Goedefroo+ Goedefroo uit Wielsbeke maakt nu komaf met dat argument: de renovatie is niet alleen perfect mogelijk, ze is nog goedkoper ook.

Officieel moet het Koning Boudewijnstadion tegen 2020 plaats ruimen voor woningen, winkels en kantoren in het grote Neo-project dat Brussel op de Heizelvlakte wil zien verrijzen. Maar architect Sven Goedefroo, die samen met zijn broer Gunnar en hun team de studie tekenden, zijn het daar niet mee eens. ‘Het huidige stadion mag dan uit de tijd zijn, het biedt nog flink wat troeven én – belangrijker nog – het staat er al’, zegt architect Sven Goedefroo. In opdracht van wie het bureau werkt, dat wil (en mag) het duo niet bekendmaken: de opdrachtgevers willen vermijden dat het nieuws politiek wordt gerecupereerd. ‘Dit project moet op zijn architecturale merites worden beoordeeld.’

Het prijskaartje ervan? Circa 110 miljoen euro. ‘We zetten maximaal in op kostenefficiëntie en op hergebruik van materiaal, wat ook de ecologische voetafdruk ten goede komt’, zegt Gunnar Goedefroo. Hij wijst erop dat er geen extra verkeersinfrastructuur nodig is en dat alles voldoet aan de stedenbouwkundige vereisten.

AANGERADEN
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Meest gelezen uit de buurt