Studenten brouwen gesmaakte tripel als eindwerk

Tielt-Winge / Diest - Tijdens hun laatste jaar in de middelbare school de Voorzienigheid in Diest, besloten Willem Deboutte en Ward Strouwen om een bier te brouwen voor hun geïntegreerde proef (gip). Beiden zijn bierliefhebbers en houden van chemie. De keuze was dus snel gemaakt. Het resultaat, Tripel V, werd gesmaakt door bierkenners en dit stimuleerde het brouwersteam om de commerciële toer op te gaan. Ze worden hierin begeleid door Nele, de zus van Ward.

Willem (uit Tielt-Winge) en Ward (uit Molenstede) zaten samen in de klas in de Voorzienigheid in Diest en volgden de richting Techniek-Wetenschappen. In hun laatste jaar stelden ze voor hun eindwerk het basisconcept samen voor een tripelbier en trokken hiermee naar brouwerij Anders in Halen.

'Wij zijn allebei bierliefhebbers en bier is chemie', lichten ze toe.
'Er kwam heel wat opzoekwerk aan te pas, want het is niet zo eenvoudig als het lijkt. De brouwerij heeft ons tips gegeven en heeft ons ook begeleid in de praktische uitwerking van ons project. Ons proefbrouwsel was een vat van 100 liter, voldoende om de jury te overtuigen.'
Ze omschrijven hun bier zelf als 'een frisse Tripel met een bittere afdronk en stevige schuimlaag, gekruid  met koriander'.

Positieve reacties

Van de kandidaat-proevers in hun vriendenkring kregen ze heel positieve reacties. Ook de Objectieve Bieracademie uit Diest (OBAD) was vol lof over het brouwsel.
'Dit was voor ons een stimulans om nog eens 2000 liter te brouwen', vertellen ze. 'We konden onze ouders overtuigen om te investeren en dankzij hun steun konden we onze droom verwezenlijken. Het bier is nu klaar en staat in 257 bakken opgestapeld bij ons thuis. Het heeft ongeveer een jaar geduurd voor onze plannen op punt stonden. Maar eigenlijk komt dit goed uit, want nu hebben we de tijd om met de marketing te starten.'

Hiervoor krijgen ze de hulp van Nele, de zus van Ward. Zij studeert KMO-management en kan met dit project ervaring opdoen. Sander Evers, een neef van Willem, ontwierp het ticket voor de flesjes.
'We hebben lang gezocht naar een geschikte naam voor ons bier', leggen ze uit. 'Uiteindelijk is het Tripel V geworden. Het bier voldoet aan de vereisten van een Tripel en in het logo kan je driemaal V en tweemaal de letter W van onze voornaam herkennen.'

Het bier staat intussen op de kaart in het M.Museumcafé in Leuven. 'We mochten er eens langs gaan om ons eindwerk te laten proeven', vertellen ze trots. 'De zaakvoerder vond het een mooi gemaakte Belgische Tripel en zo staat ons product nu tussen andere toppers op de bierkaart in het M-café.'

Promotie

De jongeren zijn heel gemotiveerd en dromen van succes. Maar ze zijn nuchter genoeg om zich niet te vergalopperen. Ze werken nu volop aan de promotie van Tripel V.
'Het is leuk om dit te mogen meemaken', aldus Willem, Ward en Nele. We kunnen hier alle drie iets uit leren.'
Ze zitten duidelijk nog boordevol plannen die ze verder willen uitwerken.
Wie het bier graag wil bestellen of meer informatie wil, kan hiervoor terecht op de facebookpagina van Tripel V of via mail: hello@tripelv.beer.

Door Carine Vanlingen