Kader Abdolah: 'Ik schrijf hier nog vier romans en keer dan terug naar Iran'

Gent - In Vooruit is de van oorsprong Iranese schijver Kader Abdolah, bekend van 'Het huis van de moskee', 'Spijkerschrift' en zijn prominente witte snor, dinsdagavond in gesprek gegaan met Phara de Aguirre over zijn jongste pennenvrucht 'Papegaai vloog over de Ijssel'

Het verhaal in 'Papegaai vloog over de Ijssel' begint op het vliegtuig en toont heel concreet hoe enkele emigrerende gezinnen de reis aanvatten die hun leven zal veranderen.Een verhaal waarin we het één en ander herkennen van de levensloop van Abdolah zelf, die hier 25 jaar geleden met vrouw en dochter op een gelijkaardige manier arriveerde. 'Hoewel het een kwarteeuw geleden is, kan ik het me allemaal nog levendig voor de geest halen' zei Abdolah tegen de Aguirre. 'Toch denk ik niet dat ik het boek eerder had kunnen schrijven. Ik had die afstand nodig.'

Abdolah beweerde verder ook dat het nooit een bewuste keuze is geweest om een migratieverhaal neer te schrijven. 'Het enige idee dat ik had, toen ik met dit boek begon, was dat alles zich rond een rivier moest afspelen. Voor de rest gaf ik me volledig over aan mijn eigen fantasie en aan de ficte.Ook de papegaai uit de titlel, is op die manier komen aanfladderen. Heel onverwacht, maar ik stond ervoor open.'

'Fictie' is, volgens Abdolah overigens ook een codewoord in het hele migratieverhaal. Eén van de personages in zijn boek doet zich bijvoorbeeld hoger en belangrijker voor dan de automechanieker die hij echt was in zijn thuisland. 'Immigranten liegen niet, maar ze verzinnen wel vanalles. Net zoals ik ook verhalen verzin. Omdat de realiteit soms gewoon te hard is om te geloven.'

'Papegaai vloog over de Ijssel' is ook een boek geworden met vrij veel seks. 'Als je boom ergens met wortel en al wordt weggerukt' zei Abdolah 'dan wil je er op de plaats waar je dan opnieuw geplant wordt, alles aan doen om toch te blijven groeien. Ik wou ook mijn vrijheid nemen toen ik hier net was aangekomen, en dat heeft toch een paar jaar voor spanningen gezocht in de relatie die ik had met mijn vrouw.'

Ook op de boekvoorstelling zelf nam Abdolah de vrijheid om zichtbaar te genieten van de aanwezigheid van het, overwegend, vrouwelijke publiek. Eén van de eerste dingen die hij deed, was dan ook de zaal vastleggen op beeld. 'Deze foto zal goed terechtkomen' beloofde hij glimlachend.

Door Magali Degrande