Bewoners Rammelstraat doen voorstel voor oplossing verkeersoverlast

Bewoners doen voorstel aan gemeente voor oplossing verkeerslast. Foto: rudi de koker

Lede - Al geruime tijd klagen de bewoners van de Rammelstraat de overlast aan die het toenemend sluipverkeer veroorzaakt: om verkeerslichten te vermijden denken ongeduldige chauffeurs immers tijdswinst te hebben door via hun woonstraat de N442 te vervolgen.

“Vergeefs, want aan de Boston Pizza staan ze meestal opnieuw voor dezelfde rode lichten,” zegt bewoner Roland Lemmens. “En inderdaad, in het hoger gedeelte van de straat wordt nogal gevlamd.” Dat onderschrijft ook de familie D’Herde. “Gevaarlijk voor de kinderen én voor de huisdieren: al drie van onze katten zijn doodgereden.”

Probleem zijn de verkeerslichten op de N442 in het centrum van de gemeente. “Voor wie van de Wichelsesteenweg komt is het vaak aanschuiven aan het kruispunt ter hoogte van café Central,” klinkt het. “Zeker wanneer het verkeer op de N442 is gestropt aan de spooroverweg Heiplas.” Inmiddels doen bij de bewoners al mogelijke oplossingen de ronde. Een inrijverbod in vanuit de richting Wichelsesteenweg, misschien? “Maar ja, dan kunnen ook wij er niet meer in,” beseft Roland Lemmens. Een verbod om aan de bocht linksaf te slaan? “Ook niet ideaal voor de bewoners van aanpalende straten,” repliceert Isabelle D’Haese. Eenrichtingsstraat? Speelstraat? Fietsstraat? Bloembakken? (“Niet voor mijn deur en wat als er auto’s tegenaan knallen.”) Verbod voor zwaar verkeer? Snelheidsbeperking?

“Elk van de oplossingen heeft pro’s maar ook contra’s. We moeten dit onderling toch nog eens goed bekijken en proberen een consensus bereiken. Dan willen we gerust ons voorstel overmaken aan de gemeente,” beseft Wim D’Herde. “Wanneer ik vandaag de buren hoor, lijkt een consensus mogelijk: éénrichtingsverkeer van aan de bloemenwinkel naar de Wichelsesteenweg. Het andere gedeelte van de straat kan in beide richtingen. Met twee of drie verkeersborden kan het probleem volgens mij opgelost worden.”

De gemeente wil graag de suggesties ter harte nemen. Dat zegt Isabelle Derder, voorzitter van de Verkeerscommissie die met een aantal bewoners ging praten. “De commissie vergadert eerstdaags en samen met de verkeersdeskundige zullen we voor elke suggestie ook de consequenties formuleren.” Hoe dan ook is de inspraakmogelijkheid een pluspunt voor de bewoners,” besluit D’Herde.

Door Rudi De Koker