Gentse Vleugels met rauw, (hees), teder spel van Andreas Bral

© An Rosiers

Op dag 5 van de Gentsche Festspiele maakte Andreas Bral donderdag zijn opwachting bij het pianofestival Gentse Vleugels. De jonge Gentenaar bracht de dissonante en majestueuze 7e pianosonate van Sergei Prokofiev en de onbekendere Suite 9 (T’tai) van Giacinto Scelsi.

An Rosiers

Met één van de drie zogenaamde oorlogssonates (opus 83) van Prokofiev vatte de jonge Andreas Bral de aandacht van zijn publiek vanaf de eerste minuut. Het werk dateert van het begin van de Tweede Wereldoorlog en weerspiegelt duidelijk emotionele en rauwe oorlogstijden. Vooral het derde en laatste deel van deze sonate is razend complex en woest. Bral voelde zich opmerkelijk thuis in dit stuk, dat hij trouwens zonder partituur speelde. In de gelaagdheid van het stuk bracht hij efficiënt transparantie aan. Dit was een verhaal, geen onoverkomelijk moeilijke berg noten.

Communiceren met zijn publiek deed hij ook vlot uit de losse pols tijdens een woordje uitleg tussen de stukken. Een persoonlijke toets van de muzikant op die manier kan echt de intensiteit van een concert verhogen. Bral gaf aan dat Giacinto Scelsi met zijn werk absoluut een eigen weg bewandelde. Daar waar veel componisten na de oorlogsjaren extreem rationeel gingen componeren en bang waren voor de uitwassen van het emotionele, koos Scelsi voluit voor deze laatste weg. Hij ging ook volledig voor één klank of één idee en maakte stukken die buitenaards leken. Bral schetste intense klankkleuren en lang zwevende tonen. Het publiek dat zeker niet erg vertrouwd was met het stuk, bleef gefascineerd aan boord van het ruimteschip.

Gentsche Festspiele (met o.m. Gentse Vleugels) nog tot en met zondag 27 juli 2014, in KANTL (Koningstraat 18, 9000 Gent ), Miryzaal (Koninklijk Conservatorium, ingang via Biezekapelstraat, 9000 Gent) en de toren van Miry.

Voor de volledige programmatie : www.gentschefestspiele.be Vandaag, vrijdag, onder andere de uitvoering van de magistrale 9e Symfonie van Beethoven, bewerkt voor piano door Franz Liszt, uitgevoerd door de Gentse pianist Daan Vandewalle en de in Nederland wonende Australiër Geoffrey Madge (Miry, 18 u.)

Aangeboden door onze partners