Eén kende lichte terugval in najaar 2009

Bron © belga
BRUSSEL - Het voorbije najaar klokte het gemiddelde marktaandeel van Eén af op 30,8 procent. Dat is een relatief kleine terugval vergeleken met het najaar van 2008, toen de eerste zender van de VRT nog een marktaandeel van 32 procent behaalde.

Netmanager Jean Philip De Tender benadrukte dinsdag dat het najaar van 2008 een absoluut hoogtepunt was voor Eén. 'In die zin kenden we het voorbije najaar slechts een relatief kleine terugval. Dat is vooral te wijten aan de prime time die onder druk stond. Gedurende zes weken hadden we bijvoorbeeld geen nieuw aanbod op maandagavond en dat zette druk op de kijkcijfers.'

De Tender voegt er aan toe dat het marktaandeel van Eén niet kan blijven stijgen. 'Hoge kijkcijfers zijn geen doel op zich. Het is wel relevant dat we een breed publiek bereiken', aldus de netmanager van Eén.

Het is voor Eén even belangrijk dat de Vlaamse zender een venster is op de wereld en ook vernieuwende programma's en minder evidente thema's aanbiedt. De Tender verwijst hierbij onder meer naar 'Leuven Hulp', dat maandag van start ging, en 'Een Simpel Plan', dat het voorbije seizoen geen heel hoge kijkcijfers haalde, maar wel vernieuwend was.

De eerste aflevering van de nieuwe reeks van 'De Slimste Mens Ter Wereld' lokte maandagavond overigens 1.347.000 kijkers, goed voor een marktaandeel van 60,4 pct.

Door loa
Meest recent