Agfa-Gevaert verwacht versnelde digitalisering

© © BELGA

Beeldverwerkingsbedrijf Agfa-Gevaert uit Mortsel verwacht dat de hoge zilverpijzen - en de daaraan verbonden stijging van de filmprijzen - de markt zullen aanzetten tot een versnelde overgang van analoge naar digitale oplossingen.

wdp

Agfa-Gevaert heeft in 2010 een winst in de boeken geschreven van 105 miljoen euro, tegenover 6 miljoen euro in 2009. Dat werd vandaag bekendgemaakt. De resultaten van Agfa stemmen overeen met de voorlopige cijfers die in februari werden bekendgemaakt. De omzet steeg 7% tot 2,948 miljard euro.

Wat de vooruitzichten betreft, verwacht Agfa dat de aan de grondstoffen verbonden impact op de marges aanzienlijker zal zijn vanaf het eerste kwartaal van dit jaar.

CEO Christian Renaudo zei op een persconferentie dat de verkoopprijzen van Agfa omhoog zullen moeten. "Met de prijs van vorig jaar kan je vandaag het zilver niet betalen", zei hij daarover. "Maar het is ook afwachten hoe de zilverprijs evolueert om uitspraken te doen over het effect van de grondstofprijzen op onze onderneming."

Volgens Renaudo varieert de prijsevolutie lokaal. "Je moet trouwens geen plotse ineenstorting van de markt verwachten", zei de topman. "Het gaat om tienduizenden klanten wereldwijd en die overgang van analoog naar digitaal vraagt ook tijd. Maar de filmprijzen die we zullen moeten vragen om een deftig marge te behouden, zullen het verschil met een digitale oplossing naar beneden trekken. Daardoor zal de evolutie versnellen."

Volgens Agfa is het bedrijf gewapend voor die overgang met zijn aanbod digitale producten in zowel de grafische sector als de gezondheidszorg. "Capaciteitsgewijs kunnen we dat aan", zei Stefaan Vahooren, die verantwoordelijk is voor de grafische afdeling. "We upgraden voortdurend onze fabrieken."

COO Albert Follens wees er bovendien op dat Agfa het zilververbruik jaar na jaar probeert terug te dringen, door onder meer minder zilver op de film te moeten leggen. Het jaarlijkse verbruik zou nu rond 500 ton liggen.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten