Zolang Dusauchoit maar geen reclame voor kattenbrokken maakt

Foto: wdk

VRT-medewerker Chris Dusauchoit is tegenwoordig in een radiospot voor Volvo te horen, terwijl nieuwsanker Lieven Verstraete gisteren nog werd berispt voor een promofilmpje. Vreemd? 'Dat is iets helemaal anders', reageert woordvoerder Björn Verdoodt.

De VRT heeft er helemaal geen probleem mee dat Chris Dusauchoit zijn stem aan reclamespot leent, in tegenstelling tot de promostunt van Lieven Verstraete. 'Dat is iets helemaal anders en helemaal niet uitzonderlijk of nieuw', zegt de woordvoerder van de openbare omroep.

Volgens Verdoodt hanteert de VRT voor zulke zaken strikte richtlijnen en voorwaarden. Zolang die worden gerespecteerd, is er geen probleem. Zo mogen schermgezichten geen activiteiten uitoefenen die in strijd zijn met hun rol bij de VRT. 

De presentator van het programma 'Dieren in Nesten' mag bijvoorbeeld geen reclame maken voor 'hondenshampoo of kattenbrokken', legt Verdoodt uit.

Gezichten van informatieprogramma's en consumentenprogramma's mogen helemaal geen reclame maken. Daarnaast mogen de medewerkers geen personages of typetjes van de VRT gebruiken in externe activiteiten, omdat die eigendom zijn van de omroep.

'De meeste schermgezichten hoeven helemaal geen toestemming te vragen voor zulke activiteiten', zegt Verdoodt. Volgens hem zijn ze ook goed op de hoogte van de voorwaarden.

Gisteren tikte de VRT Lieven Verstraete op de vingers voor een filmpje dat hij in de studio van Terzake had opgenomen om het Antwerpse dj-duo Tsiganisation Project te promoten. ‘Filmpjes als deze zijn niet de bedoeling', reageerde de woordvoerder. ‘De Terzake-studio moet te allen tijde een toonbeeld van neutraliteit zijn.'

Door jvt
  • VOOR ABONNEES