Crombez: 'Politiek kan niet raken aan opzegvergoedingen privébedrijven'

SP.A-Vlaams parlementslid John Crombez stelt in een reactie op het nieuws rond de opzegpremie van Luc Van den Bossche dat het gaat om een privézaak en dat de politiek niet kan ingrijpen in de vertrekpremies bij privé-bedrijven.

bvb

De ex-SP.A-politicus Luc Van den Bossche kondigde zelf op 13 juli aan dat hij Brussels Airport zou verlaten. Het vertrek van Van den Bossche naar de Gentse specialist in financiële planning Optima, was groot nieuws in alle kranten.

Maar nu blijkt dat, ondanks die publieke aankondiging van zijn vertrek, Van den Bossche nog altijd geen ontslag heeft genomen. Volgens goed ingelichte bronnen wil Van den Bossche de luchthaven niet verlaten zonder nog een 'substantieel bedrag' op te strijken voor bewezen diensten.

Crombez was enkele weken geleden, toen bekend raakte dat Sven Gatz een premie van 300.000 zou opstrijken bij zijn vertrek als parlementslid, verontwaardigd. 'Wie als werknemer in een bedrijf ontslag neemt, krijgt niks. Waarom een politicus dan wel?', klonk het toen.

De zaak Van den Bossche is volgens Crombez iets helemaal anders. "Ik lees dat er juridische discussies aan de gang zijn over wat er in het contract staat. Brussels Airport is bovendien een privébedrijf en jammer genoeg heeft de politiek nog geen enkele stap gezet in het debat rond de vertrekpremies bij privébedrijven."

Volgens Crombez moeten de regels rond vertrekpremies inderdaad worden aangepast, maar is het moeilijk om die nog te wijzigen voor wie nu nog met een contract zit. "We kunnen als politici wel aan ons eigen statuut schaven, maar bij privébedrijven ligt dat iets moeilijker."

Volgens Crombez kan de SP.A, de partij van Vandenbossche, niet tussenkomen in de arbeidscontracten van zijn leden, ook al gaat het om iemand die heel zichtbaar is en om een kwestie die nu heel erg leeft.

"Luc heeft al een hele tijd geen functie meer binnen de SP.A en werkt nu in een privébedrijf. Daar als partij tussenkomen dat gaat niet", aldus Crombez.Crombez verliest overigens uit het oog dat Brussels Airport strikt genomen geen privébedrijf is. De onderneming voor 75% in handen van een consortium van privéinvesteerders. De Belgische staat bezit 25% van de aandelen.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten