Viagra-producent pakt uit met erectiemeter

Foto: rr

Pfizer, de producent van de erectiepil Viagra, heeft een schaal ontwikkeld om de hardheid van erecties te meten. De onderliggende boodschap: hoe harder hoe beter, en desnoods kan een middel als Viagra helpen.

In de nieuwe campagne 'get the basics right' beweert Pfizer dat een stevige erectie een goede relatie bevordert. Een reeks conclusies uit een enquête uitgevoerd in opdracht van het bedrijf moet dat bewijzen. Op de site die Pfizer lanceert om het probleem aan te kaarten, vergeet het wel te vermelden dat het gaat om een volledige gesponsorde campagne.

Kort samengevat: wie geen 4 haalt in de 'erection hardness score' (EHS) stapt best naar de dokter. De indeling van de schaal is als volgt:
 1 = de penis is groter, maar niet hard
2 = de penis is hard, maar niet hard genoeg voor penetratie
3 = de penis is hard genoeg voor penetratie, maar niet volledig hard
4 = de penis is volledig hard

In een reeks weetjes stelt Pifzer dat een arts best gekwalificeerd is om die EHS-waarde te bepalen, waarmee het bedrijf suggereert dat het om een medisch erkende test gaat. De dokter kan dan een 'behandeling' voorschrijven. Waaruit die behandeling bestaat wordt niet genoemd, maar het lijdt geen twijfel dat Pfizer vooral wil dat de dokter Viagra voorschrijft. 

Strikt gezien kun je het geen reclame noemen, want de merknaam Viagra valt nergens. Enkel uit de pagina's van het privacybeleid en de gebruiksvoorwaarden van de site blijkt dat Pfizer de maker is van de site. Maar bij de weetjes staat wel te lezen dat het best is om geen namaakgeneesmiddelen te gebruiken, en dat iedereen beter wordt van een 'behandeling'. Voldoende reden om voor Viagra te kiezen, lijkt de suggestie.

Er zijn ook een aantal filmpjes gemaakt om de campagne te steunen. Ook daar zijn de namen Pfizer of Viagra nergens te bekennen. De filmpjes zijn wel gepost op de youtube-pagina van Pfizer Belgium.

Door wle
AANGERADEN