Europa heeft geen bezwaar tegen verbinding Den Haag - Brussel

De Europese Commissie heeft geen bezwaren tegen de treinverbinding tussen Den Haag Centraal en Brussel-Zuid die de gemeente Den Haag mogelijk wil inleggen. Dat blijkt uit een schriftelijke vraag van Europarlementslid Ivo Belet.

bvb

Den Haag heeft sinds het afschaffen van de Benelux-trein geen rechtstreekse verbinding meer met Brussel. Daarom heeft de gemeente bij de Nederlandse spoornetbeheerder ProRail capaciteit aangevraagd op het spoor tussen Den Haag en Brussel. Hiervoor heeft de gemeente een besloten vennootschap opgericht. Nog deze maand gaat Den Haag met zeven vervoersbedrijven praten over een treinverbinding met stops in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.

Ivo Belet vroeg vorig jaar, naar aanleiding van de nakende start van de Fyra-hogesnelheidslijn, al aan de Europese Commissie of de intercitylijn tussen Amsterdam en Brussel door een andere spoorwegmaatschappij mag worden uitgebaat.

“De Commissie is van oordeel dat er geen juridische bezwaren zijn tegen het aanbieden van klassieke internationale treindiensten op deze route door een andere exploitant”, antwoordt de Commissie daarop. “De aan HSA (de samenwerking tussen NS en KLM die samen met NMBS de Fyra uitbaat, red.) verleende concessie heeft alleen betrekking op de hogesnelheidslijn.”

De Commissie wijst er wel op dat het recht om een alternatieve spoorverbinding op te zetten, kan worden beperkt “indien het economisch evenwicht van de concessie in het gedrang zou komen”.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten