Apple-ceo op de knieën voor Chinese staatsmedia

Bron © Bloomberg

Apple's ceo Tim Cook heeft zich geëxcuseerd voor de garantie- en herstellingsvoorwaarden van iPhones in China. Hij geeft zo toe aan de druk van de Chinese staatsmedia, die de klantenservice van Apple onder vuur hadden genomen.

De Chinese staatszender had de praktijken van Apple aangekaart op de Dag van de Rechten van de Consument. Nadien volgde ook The People's Daily, de officiële krant van de Chinese communistische partij, met kritiek. Een artikel kreeg de kop ‘Vernietig Apple's onvergelijkbare arrogantie'. De Chinese autoriteiten dreigden ermee de contracten met elektronicabedrijven te verstrengen.

Aanleiding was de herstelling van defecte iPhones. Die werden gerepareerd in plaats van vervangen. Bovendien zou de garantie op de toestellen niet lang genoeg lopen. Volgens Apple was 90 procent van de klanten tevreden over de herstelling van hun iPhone, maar het Amerikaanse bedrijf heeft nu toch beloofd om alle iPhones die problemen vertoonden, te vervangen en de garantie te verlengen.

Cook belooft in een bericht op de Chinese website van Apple om ook de opleiding, de klantenservice en de controle van winkels te verbeteren. De ceo erkende dat het gebrek aan communicatie van Apple als arrogant aanzien kan worden, of als een teken dat het bedrijf geen waarde hecht aan de feedback vanuit China. ‘We willen de klanten dan ook onze oprechte excuses aanbieden voor de bezorgdheid en verwarring die we mogelijk veroorzaakt hebben.'

Niet de eerste excuses van Apple

Het is de tweede keer dat ceo Tim Cook publiekelijk excuses aanbiedt. In september erkende hij dat het landkaartsysteem van Apple fouten vertoonde.

In 2007 had toenmalig ceo Steve Jobs zich geëxcuseerd voor een prijsverlaging van de eerste iPhone, pas twee maanden nadat de smartphone gelanceerd was. Klanten die de volle prijs hadden betaald, kregen een financiële tegemoetkoming. In 2010 vergoedde Jobs klanten voor problemen met de antennes van de iPhone 4.

Aandelen zakken

De nieuwe toegevingen van Apple zijn een poging om voet aan grond te houden in China, dat na de VS de grootste markt is voor de technologiereus. De aandelen van het bedrijf zijn dit jaar met 19 procent gedaald in waarde. Beleggers vrezen dat de eens zo ongenaakbare bedenker van iPhones, -Pods, Pads en Macs minder zal verkopen en minder winst zal boeken.

Het is niet de eerste keer dat een multinational op de knieën gaat voor de Chinese markt. Naast Apple ligt dezer dagen ook Volkswagen onder vuur, wegens rapporten over mechanische defecten. De Duitse autobouwer heeft daarom prompt een terugroeping aangekondigd.

Vorig jaar sloot de Franse supermarktketen Carrefour een winkel in China nadat de Chinese staatsmedia bericht hadden dat vlees foutief geëtiketteerd werd. Gewone kip zou als premium kip verkocht zijn.

Eerder had computerbedrijf Hewlett-Packard Co. zijn marktaandeel in China met 50 procent zien dalen na kritiek in de media.

Door loa