Deceuninck ziet hogere verkoop niet resulteren in meer omzet

Het West-Vlaamse bedrijf Deceuninck, dat pvc-profielen voor de bouwsector maakt, heeft in het derde kwartaal een omzet gerealiseerd van 146,4 miljoen euro. Het verkochte volume steeg wel met 5 procent, maar die groei werd tenietgedaan door ongunstige wisselkoersen, zo meldt het bedrijf donderdag. Deceuninck waagt zich niet aan prognoses voor het volledige boekjaar.

Deceuninck ziet “broze” tekenen van economisch herstel en een verbeterd consumentenvertrouwen in West-Europa. “De vraag in Nederland en Spanje bodemt uit”, klinkt het. De vraag op thuismarkt België blijft wel zwak. De West-Europese omzet bleef stabiel. In Centraal- en Oost-Europa was er daarentegen een omzetdaling.

Vooral in de Verenigde Staten doet Deceuninck het prima: de omzet steeg er met ruim 15 procent in het derde kwartaal. Ook over de divisie “Turkije en opkomende markten”, met ook Zuid-Amerika en India, toont het bedrijf zich tevreden, al was er door de zwakke Turkse lira wel een daling van de omzet uitgedrukt in euro.

“Het onzekere beeld in combinatie met een beperkte visibiliteit op het orderboek, eigen aan de sector, laat Deceuninck niet toe om gekwantificeerde vooruitzichten voor het volledige jaar 2013 te geven”, klinkt het in een persbericht. “We bevestigen het feit dat Deceuninck opnieuw winstgevend zal zijn in 2013.”

In 2012 realiseerde Deceuninck een nettowinst van 4,2 miljoen euro bij een omzet van 556,9 miljoen euro. Het bedrijf stelt bijna 2.700 mensen tewerk in 25 landen, waarvan 600 in België.

LEES OOK

Nu in het nieuws