Groen: ‘Eengemaakt onderwijs niet in achterkamer regelen’

© BELGA

© BELGA

1 / 2

De Vlaamse regering laat vier politici een samensmelting van het gemeentelijk, provinciaal en gemeenschapsonderwijs onderzoeken. ‘Die discussie is te belangrijk om vier politici in een achterkamer te laten regelen’, reageert oppositiepartij Groen.

jvt

De versnippering van het officiële onderwijs in drie ‘netten’ bemoeilijk de schaalvergroting waaraan minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) werkt. Daarom gaat een werkgroep, met Luc Martens (CD&V), Robert Voorhamme (SP.A), Gilbert Van Baelen (Open VLD) en Matthias Storme (N-VA), onderzoeken hoe het gemeentelijk net, provinciale en gemeenschapsnet een publiek net kunnen vormen.

Volgens Groen bezondigt onderwijsminister Pascal Smet zich daarmee aan achterkamerpolitiek. ‘Smet heeft al andere grote hervormingen achter de schermen proberen doordrukken en is dan met zijn hoofd tegen de muur gelopen. Als deze discussie niet in alle openheid wordt gevoerd, zal het zelfde gebeuren.’

Groen vraagt om het onderwijsveld - de Vlaamse Onderwijsraad - en het Vlaams Parlement erbij te betrekken. Ook het vrije net moet een stem krijgen om de ‘verdere polarisatie’ van het onderwijslandschap te vermijden, zegt parlementslid Elisabeth Meuleman.

Voor Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholieke onderwijs, moet het vrije onderwijs niet betrokken worden bij de omvorming van de openbare onderwijsnetten. ‘Ik wacht de besprekingen af en zal werken met de organisatie die eruit voortkomt’, zegt ze. Als het Vlaams Parlement de zaak behandelt, wil ze de stem van het katholieke onderwijsnet laten horen ‘als we daar om gevraagd worden’.

De opdracht van de werkgroep loopt tot het einde van dit schooljaar. Het rapport moet klaar zijn tegen de start van de onderhandelingen over een nieuw Vlaams regeerakkoord.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten