Bedrijven engageren zich om duurzame palmolie te gebruiken

© REUTERS

Zo’n vijftien federaties en bedrijven die palmolie in hun voedingswaren gebruiken, zijn het engagement aangegaan om tegen eind volgend jaar enkel gecertifieerde palmolie in België te hanteren. Tegen 2020 wil men 100 procent duurzame palmolie aanbieden. Het Wereldnatuurfonds (WWF) reageert tevreden, maar wil het charter graag uitgebreid zien naar niet-voedingsproducten.

Palmolie is een plantaardige olie, die aanwezig is in allerlei voedingswaren zoals chocolade, ontbijtgranen, koekjes en chips, maar ook in niet-voeding zoals zeep en shampoo. Het bezit unieke eigenschappen om de producten smeerbaar of krokant te houden, er zijn niet zomaar alternatieven voor handen.

Maar palmolie is ook erg omstreden: de expansie is immers één van de belangrijkste oorzaken van ontbossing in Zuidoost-Azië. Natuurverenigingen wijzen op de nefaste gevolgen voor de biodiversiteit, voor de CO2-uitstoot en voor conflicten met de lokale bevolking.

De druk op de bedrijfswereld om dus ‘duurzame’ palmolie te gebruiken, die de waardevolle bossen en de rechten van de lokale arbeiders beschermt, neemt toe. Woensdag werd de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie in het leven geroepen. De deelnemende bedrijven en federaties (onder meer Belgapom, Fevia, Choprabisco, Ferrero, Unilever, Lotus Bakeries, Vandemoortele, ...) willen dat er tegen 2020 enkel nog 100 procent duurzame palmolie op de Belgische markt wordt gebruikt.

‘Om dit te bereiken, engageren we ons om een bedrijfseigen actieprogramma op te stellen. Andere spelers uit de sector zullen aangespoord worden om lid te worden van de alliantie. Die zal door middel van jaarlijkse monitoring opvolgen wat het percentage aan duurzame palmolie is bij de leden’, luidt het woensdag. De vorderingen zijn te volgen via de website www.duurzamepalmolie.be.

Het WWF juicht het initiatief toe, maar wijst erop dat er nog werk aan de winkel is. ‘Er moet nog veel geïnvesteerd worden in traceerbare toeleveringsketens, die de duurzame palmolie kunnen volgen vanop de plantage tot aan het eindproduct. Er bestaat al een kwaliteitslabel RSPO, maar bedrijven stellen zich nu nog vaak tevreden met het aankopen van de certificaten alleen, zonder de garantie dat er geen palmolie uit onaanvaardbare bronnen wordt gebruikt’, klinkt het.

Het Wereldnatuurfonds vraagt ook de uitbreiding van het charter naar niet-voedingsproducten.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten