Vier geboden om niet te verdikken tijdens de feesten

Foto: Shutterstock

Een hapje langs hier, een dessertje langs daar en als het even kan ook een glaasje bubbels. Of twee. Tijdens de feestdagen kunnen de kilo’s eraan vliegen. Maar dankzij deze praktische tips van diëtiste Tina Vanschoubroek blijf je slank zonder jezelf lekkernijen te ontzeggen.

Volgens Tina kan je de calorierijke feestdagen doorkomen zonder bij te komen. Het enige wat je daarvoor moet doen, is vier puntjes in je achterhoofd houden en die ook echt respecteren.

Relativeer de feestdagen

Het is belangrijk om de feestdagen en de daarbij horende maaltijden te relativeren. Af en toe een rijkelijke maaltijd eten, heeft een zeer kleine invloed op je gewicht. De dag na het feestmaal kan de weegschaal inderdaad een hoger cijfer aangeven maar als je na de feesten opnieuw evenwichtig eet, zal je gewicht ook weer normaliseren. Vaak bevatten feestmaaltijden meer zout dan onze normale voeding. De reden? We eten op restaurant of gaan afhalen bij een traiteur. Door het extra zout in de maaltijd houdt je lichaam ook meer vocht vast, wat ook een verklaring kan zijn voor het hogere cijfer op de weegschaal.

Compenseer niet

Dit betekent dat je best geen maaltijden overslaat. De ochtend of de dag voor het grote feestmaal eet je dus best ook een gewoon ontbijt en lunch. Maaltijden overslaan zorgt er immers voor dat je lichaam in ‘overlevingsmodus’ gaat, waardoor je makkelijker bijkomt. Het is ook belangrijk om vooraf al iets te eten, zodat je niet uitgehongerd aan het feestmaal begint en je je op het eten stort. Niet eten op de dag van het feestmaal zal je maag niet doen krimpen. Hoewel de maag een spier is, zal ze op één dag niet veel verkleinen.

Wees selectief

Natuurlijk mag je een glaasje wijn, cava of champagne drinken maar overdrijf niet. Alcoholische dranken bevatten veel ‘lege calorieën’. Dat betekent dat je lichaam er geen voedingstoffen uit kan halen. Beperk je tot één aperitief en één glas wijn bij het eten. Drink de rest van de tijd water.

Droge witte wijn bevat minder suiker dan zoete witte wijn. Cava en champagne brut bevat minder suiker dan de sec en demi-sec. Rode wijn is ook een goede keuze. Let op met cocktails. Die bestaan meestal uit een combinatie van sterke drank en frisdrank of fruitsap. Hier is het vooral de frisdrank die erg veel suikers aanbrengt en ervoor zorgt dat je drankje veel kilocalorieën bevat.

Geniet met mate

Ook bij de aperitiefhapjes heb je zelf in de hand hoeveel en welke je eet. Als je tijdens de dag normaal hebt gegeten, zal je je hier kunnen beperken tot enkele hapjes. Vaak heb je tijdens de feestdagen geen controle over wat er op je bord komt, probeer je dan te beperken tot wat geserveerd wordt en schep niet bij. Het is zeker niet onbeleefd om niet alles op te eten. Sta je zelf in voor het feestmaal, voorzie dan voldoende groenten. Dit begint al bij de aperitiefhapjes, maak bijvoorbeeld een groentenspies. Voorzie bij de hoofdmaaltijd ook voldoende groenten en kies voor lichte sauzen zonder room.

Nog enkele belangrijke tips:

- Luister naar je lichaam en forceer je niet om te eten.

- Maak een grote wandeling na de maaltijd. Sporten helpt om je gewicht te behouden en gewichtstoename te voorkomen.

- Geniet van de gezelligheid en focus niet teveel op het eten.

Tina Vanschoubroek werkt als zelfstandig diëtiste. Ze heeft een praktijk in Kersbeek-Miskom en doet huisbezoeken in regio Gent. Meer informatie: www.dietistetina.be

Door vwh
AANGERADEN