Steeds langer pendelen naar Brussel

© BELGA

‘Pendelaars naar Brussel zijn steeds langer onderweg’. Dat zegt werkgeversfederatie Agoria na een mobiliteitsenquête. In vergelijking met 2012 zijn negen op de tien werknemers in de hoofdstad gemiddeld een kwart langer onderweg. Vrijwel geen enkel bedrijf merkt een verbetering tegenover enkele jaren terug.

rdc

‘Deze situatie heeft grote gevolgen voor de economische aantrekkelijkheid van Brussel: twee op de drie bedrijven hebben moeite om personeel te vinden of te behouden en zes op de tien zijn van mening dat dit hen ertoe kan aanzetten om de hoofdstad te verlaten’, aldus Agoria. De werkgeversfederatie roept de overheid dan ook op om ’eindelijk’ maatregelen te nemen, met name inzetten op een versterking van het openbaar vervoer, intelligent verkeersmanagement, intergewestelijke samenwerking en bereikbaarheid van de industriezones.

Agoria vertegenwoordigt de technologiebedrijven, goed voor ruim 31.000 banen. Die bedrijven zijn meestal in de rand van Brussel gevestigd. ‘Eén op de twee is niet goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De meerderheid ziet hier geen verbetering in vergelijking met 2008, toen de eerste mobiliteitsenquête werd uitgevoerd’, aldus de federatie. ‘En ook met de auto is de bereikbaarheid verslechterd, volgens acht op de tien ondervraagden.’

Totaalplan

De ondernemingen zoeken dan ook naar individuele oplossingen, zoals telewerk. Maar ze verwachten dat de overheid gaat voor een ’ambitieus totaalplan, waarbij intelligent verkeersmanagement wordt gekoppeld aan een beter openbaar vervoer’. Hiervoor is samenwerking nodig tussen de gewesten -de Brusselse ring ligt immers grotendeels in Vlaanderen- én met de federale overheid, die verantwoordelijk is voor het gewestelijk expressnet (GEN).

Bij intelligent verkeersmanagement denkt men onder meer aan slimme verkeerslichten, coördinatie van verkeersinformatie of een intelligente kilometerheffing. Op het vlak van openbaar vervoer zouden de gewestelijke netten (MIVB, De Lijn, TEC) op elkaar moeten aansluiten en zou het GEN moeten starten op lijnen die al zijn afgewerkt. Ook een oplossing voor de noord-zuid-verbinding bij het spoor, een uitbreiding van de metro én tram- of busverbindingen naar de industriezones staan op het verlanglijstje van de technologiefederatie.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten