‘VRT moet inzetten op informatie en cultuur’

Bron © BELGA

Peter Bossaert. Foto: wim kempenaers (wkb)

De strijd om de kijker mag niet ten koste gaan van de prioritaire doelstellingen van de VRT: op de kijker en luisteraar gerichte informatie- en cultuurprogramma’s. Dat standpunt verdedigde SBS, het moederbedrijf van VIER en VIJF, donderdag in het Vlaams parlement, waar de nieuwe beheersovereenkomst voor de VRT wordt voorbereid. Medialaan, het bedrijf achter onder meer VTM, wil dat de reclame-inkomsten van de VRT worden beperkt.

Van de twee grote commerciële spelers op de televisiemarkt hield SBS donderdag het meest emotionele pleidooi. ‘Ons businessmodel staat zodanig onder druk dat er iets moet gebeuren’, zei topman Philippe Bonamie. ‘Het marktaandeel van de VRT is buitensporig hoog in vergelijking met de buurlanden. Dat is onder meer het gevolg van het massaal inzetten op ontspanning, sport en infotainment.’

Volgens SBS moet de omroep zich opnieuw focussen op informatie en cultuur. ‘Wij vinden bovendien dat de VRT alleen beroep kan doen op subsidies’, aldus Bonamie. Momenteel mag de omroep ook een beperkte hoeveelheid inkomsten uit reclame halen. ‘Maar die rijkelijke dubbele financiering leidt tot een opbod in de prijzen. Wij komen wekelijks in situaties waarin we het financieel moeten afleggen tegen de VRT in de aankoop van programma’s.’ Bonamie verwees onder meer naar de uitzendrechten voor de nationale voetbalploeg.

Medialaan hield donderdag een gematigder pleidooi, maar wil ook een inperking van de reclame-inkomsten. ‘De reclamemarkt staat al jaren onder druk, met minder inkomsten tot gevolg. Het huidige reclameplafond van de VRT behouden zou dus al betekenen dat de VRT een groter deel van de markt zal opeisen’, zei ceo Peter Bossaert. De VRT moet zich alleszins afzijdig houden van online reclame, het ‘enige lichtpuntje op de reclamemarkt’, vond Medialaan.

Door