Langdurig werklozen moeten straks buschauffeur spelen

CD&V vindt dat De Lijn zich in de toekomst moet concentreren op de grote verkeersassen. Het geld dat de vervoersmaatschappij nu krijgt voor lokaal en landelijk verkeer moet gaan naar alternatief vervoer. En daarvoor kunnen onder meer langdurige werklozen worden ingeschakeld.

De ploeg van Geert Bourgeois wil snoeien in het aanbod van De Lijn en de belangrijkste Vlaamse centra sneller en efficiënter bedienen. Maar wat met de landelijke gebieden? Tegen volgend jaar moet alles duidelijk zijn en uitmonden in een nieuw beheerscontract met de Lijn.

CD&V komt nu als eerste meerderheidspartij met een kijk op hoe het moet. Terwijl Open VLD heil ziet in een privatisering van een aantal lijnen, blijven de Vlaamse christendemocraten bij De Lijn zweren. Al begint ook CD&V aan de poten van de Vlaamse vervoersmaatschappij te zagen. Die moet de centrale verkeersassen sneller en beter bedienen, maar in de landelijke en dunbevolkte gebieden ziet de partij een rol weggelegd voor andere spelers: busjes die gemeentes nu al gebruiken, taxi’s, autodelen, busjes voor mindermobielen ...

Langdurig werklozen

Opvallend is dat CD&V ook ‘kwetsbare groepen’ wil inzetten voor het lokale vervoer. Laaggeschoolden en langdurig werklozen, die nu al in kringloopwinkels of containerparken werken. ‘Zo kun je mits een degelijke opleiding ook voor sociale tewerkstelling zorgen’, zegt Brouwers. Vrijwilligers zijn geen alternatief. Op hen mag je geen overheidsdienst uitbouwen, klinkt het.

Door farid el mabrouk
VOOR ABONNEES