VRT krijgt boete voor reclame tijdens 'Dagelijkse Kost'

Bron © BELGA

Jeroen Meus en zijn stoverij. Foto: © VRT Jokko

De Vlaamse Regulator voor de Media legt Eén en vtmKzoom, de jeugdzender van VTM, een boete op omdat ze niet conform de regelgeving van productplaatsing uitgezonden hebben. De onafhankelijk toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media beboet respectievelijk ‘Dagelijkse Kost’ en ‘Verjaardag’ met 10.000 en 5.000 euro. Dat meldde de VRM dinsdag in een mededeling.

Het Mediadecreet laat productplaatsing toe mits naleving van enkele voorwaarden. Zo moet de kijker er onder meer duidelijk op gewezen worden dat het product expliciet in beeld wordt gebracht. De makers moeten dat doen aan de hand van het PP-logo. Ook mag er geen specifieke aanprijzing zijn voor de goederen of diensten. De VRT erkent dat het PP-logo aan het begin en het einde van het programma moest worden opgenomen.

Abdijbier

De VRM controleerde de duizendste uitzending van Dagelijkse Kost, op 28 februari 2015. In deze aflevering bereidt Jeroen Meus stoofvlees met friet, het gerecht dat door de kijker tot Vlaamse klassieker werd verkozen. In het programma zijn doorlopend op duidelijk herkenbare wijze producten en toestellen te zien en heeft de kok voor de bereiding van het gerecht een abdijbier uitgekozen, dat gedurende anderhalve minuut door hem zowel auditief als door ondersteunende gebaren wordt aangeprezen.

De VRM legt daarom de VRT voor deze inbreuk op het Mediadecreet een administratieve geldboete van 10.000 euro op. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM er rekening mee dat het programma in prime time werd uitgezonden, een groot aantal kijkers wist te bereiken en dat de VRT reeds eerder voor een gelijkaardige inbreuk werd gesanctioneerd.

De VRM controleerde ook de uitzendingen van 1 februari 2015 tussen 17.00 en 23.00 uur van diverse televisieomroeporganisaties, waaronder vtmKzoom. Het programma ‘Verjaardag’ van die jongerenzender bevat eveneens productplaatsing zonder dat de kijker hierop wordt gewezen. Ook Medialaan erkent die fout.

De inbreuk kost vtmKzoom 5.000 euro, omdat Medialaan al eerder voor dezelfde inbreuk werd gesanctioneerd.

Door
VOOR ABONNEES