Spoorbaas wil NMBS redden met zelfrijdende treinen

Foto: BELGA

Niet tegen 2023, maar nog dít jaar wil spoorbaas Jo Cornu meer ­reizigers naar de trein lokken. Zo moeten er zelfrijdende treinen komen – want die rijden stipter – en goedkopere tickets op uren dat er weinig mensen sporen. Ook hogere perron moeten de NMBS redden. “Want te veel reizigers moeten zich nu de trein in hijsen. Ze beginnen hun dag met een klim, dat is niet klantvriendelijk”, stelt de NMBS-topman.

De zelfrijdende auto wordt ­volop getest. Maar nu komt ook de zelf­rijdende trein eraan. Europese treinbouwers zijn ervan overtuigd: vanaf 2020 dendert die over onze Belgische sporen. Die zouden vooral worden ingezet in de Brusselse spoortunnels, waardoor er een kwart meer treinen op de Noord-Zuidverbinding kunnen.

Net als bij een zelfrijdende auto, is er nog een bestuurder nodig. Maar die krijgt wel hulp van slimme software, die de trein veel efficiënter laat remmen en weer optrekken. “De systemen zijn zo efficiënt dat ze in Brussel een kwart meer treinen over hetzelfde traject kunnen laten rijden. Meer treinen betekent meer reizigers”, aldus Cornu, die sterk gelooft in de nieuwe technologie.

Door het veiligheidssysteem ECTS weet de NMBS precies waar een trein zich op het spoor begeeft. Met de slimme software aan boord, kunnen treinen daardoor nog korter op elkaar gaan rijden. Zonder het treinverkeer onveiliger te maken.

Door Wim Brillouet
AANGERADEN
Meest recent