Online diensten duwen winst RTL hoger

Bron © BELGA

Foto: BELGA

Mediaconcern RTL Group heeft de winst afgelopen jaar met ruim een vijfde zien oplopen tot 789 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan een sterke groei van de onlineafdeling.

De omzet van die tak nam met bijna driekwart toe tot 508 miljoen euro, op een totale omzet van ruim 6 miljard euro.

In België is RTL met radio en televisie actief in het Franstalige landsgedeelte. RTL België was volgens het persbericht vorig jaar goed voor 200 miljoen euro omzet, een stijging met 0,5 procent. De winst voor belastingen, intresten en afschrijvingen (ebita) daalde 2 procent tot 45 miljoen euro. Die daling wijt RTL aan hogere kosten bij de radio en televisie-activiteiten.

Na de ‘succesvolle lancering van nieuwe formats op alle RTL-televisiezenders in 2015’, wil Belgisch topman Philippe Delusinne ‘deze creatieve golf voortzetten in 2016 om het succes op de lange termijn te verzekeren’.

De Duitse tak van RTL leverde de sterkste bijdrage aan de omzet- en winstgroei. Daar werd voor het vierde jaar op rij een recordresultaat in de boeken gezet.

De omzet uit digitale diensten is inmiddels goed voor een zesde van de totale opbrengsten. Advertenties, van oudsher veruit de belangrijkste bron van inkomsten voor mediabedrijven, brengen nog altijd meer dan de helft van het geld binnen, maar dat aandeel neemt gestaag af.

Door