Makro en Media Markt gaan scheiden

Bron © BELGA

Foto: ivan put

Het Duitse handelsconcern Metro, hier vooral bekend van Makro en Media Markt, gaat zichzelf in twee onafhankelijke bedrijven opsplitsen. De groothandelsactiviteit wordt van de elektronicagroep gescheiden.

De opsplitsing moet onder meer de besluitvorming efficiënter maken en meer flexibiliteit mogelijk maken.

‘Het creëren van twee onafhankelijke bedrijven moet de volgende logische stap zijn in onze transformatie naar meer groei, klantgerichtheid en ondernemerschap’, zegt ceo Olaf Koch.

Concreet wil Metro zijn voedings- en groothandelsactiviteiten (onder meer Metro en Makro) en de consumentenelektronica (Media Markt en Media-Saturn) splitsen.

Het bedrijf wijst erop dat beide activiteiten momenteel weinig operationeel met elkaar overlappen en weinig synergieën hebben. Elk bedrijf krijgt zijn eigen bestuur, management en ook een eigen profiel.

‘Ik heb sterk het gevoel dat een opsplitsing in twee onafhankelijke en gefocuste ondernemingen alle belanghebbenden ten goede zou komen, omdat het een beduidende opportuniteit zou creëren voor snellere en meer rendabele groei’, zegt bestuursvoorzitter Jürgen Steinmann

De opsplitsing is een voorstel van het management. De operatie moet nog definitief worden goedgekeurd, onder meer door de aandeelhouders. Zij zouden aandelen krijgen in beide bedrijven, in verhouding tot hun belang in het huidige Metro. Beide bedrijven zullen op de beurs noteren.

De splitsing zou er tegen midden 2017 moeten komen.

De aankondiging werd woensdag positief onthaald op de beurs. Het aandeel Metro klom bij het begin van de handel op de beurs van Frankfurt met meer dan 9 procent, tot 26,85 euro.

Door