Medewerker Crisiscentrum: “Israël? U bedoelt Palestina?”

© rr

Joods Actueel heeft een geluidsfragment gepubliceerd waarin een medewerker van het Crisiscentrum Binnenlandse Zaken opmerkelijke uitspraken doet. Een Joodse man vraagt hem meer info over het repatriëren van een slachtoffer naar Israël, waarna de medewerker ostentatief Palestina blijft gebruiken als naam van het land. “Dit is onaanvaardbaar”, zegt woordvoerder Peter Mertens. De medewerker is dan ook ontslagen.

Guy Stevens

Bij de aanslagen van dinsdag 22 maart in de luchthaven van Zaventem raakten heel wat buitenlanders gewond, waaronder enkele mensen uit Israël. De autoriteiten in hun land van herkomst willen hen zo snel mogelijk repatriëren.

Hoe dat dan precies moet verlopen en welk attest daarvoor nodig is, vroeg een medewerker van het Joods coördinatiecentrum in Antwerpen zich af. Daarom belde hij naar 1771, het nummer van het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken.

Zakharia

Daar kreeg hij een man aan de lijn die zich voorstelde als Zakharia. Opvallend tijdens het gesprek is dat de medewerker van het Crisiscentrum in heel het gesprek tussen beide heren “Palestina” blijft zeggen, terwijl de Joodse man het over Israël blijft hebben. “Kent u Israël wel, meneer”, vraagt hij de medewerker. Waarop Zakharia nogal laconiek antwoordt. “Ik weet dat er Joden naar Palestina zijn getrokken en het land daar bezetten.”

Opmerkelijke uitspraken, want de Palestijnen beschikken over een autonoom gebied maar een staat Palestina is er niet. “In enkele Arabische landen is er geen erkenning van de staat Israël en wordt de Joodse staat consequent verzwegen”, zegt Michael Freilich, de hoofdredacteur van Joods Actueel, dat het audiofragment kreeg. “Dat we dergelijk gedrag in België terugvinden en dan nog bij een medewerker van het ministerie van Binnenlandse Zaken, tart alle verbeelding. De familie van het slachtoffer is geschokt. Ze zeggen dat het hier wel Iran lijkt.”

“Onaanvaardbaar”

“We betreuren dit voorval ten zeerste”, zegt woordvoerder Peter Mertens van het Crisiscentrum. “We distantiëren ons ook van die uitspraken. Dit druist volledig in tegen de waarden waar wij voor staan. We hebben aan IPG (de firma waarmee het Crisiscentrum een contract heeft voor crisiscommunicatie, nvdr) gevraagd stappen te ondernemen tegen de betrokken werknemer. Dit mag niet meer gebeuren.”

Mertens wijst er wel op dat het gaat om een “geïsoleerd geval”. “Het is droevig dat dit is kunnen gebeuren en het is compleet onaanvaardbaar, maar het gaat om een geïsoleerd geval”.

Ontslagen

De telefonist werd dan ook aan de deur gezet door de firma IPG. “Gezien de ernst van de feiten is de samenwerking met de betrokken medewerker onmiddellijk beëindigd”, zegt Jac Vermeer, ceo van IPG.

“We betreuren de feiten ten zeerste”, zegt Vermeer. “IPG distantieert zich volledig van deze misplaatste handelwijze”. Vermeer benadrukt dat het gaat om een “strikt individueel incident, dat helemaal niet strookt met de waarden en de gedragsregels binnen IPG”.

De firma verontschuldigt zich nog “tegenover alle personen die aanstoot hebben kunnen nemen aan het optreden van haar ex-medewerker”.

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten