Chinese megaprojecten doen een beroep op Wielsbekenaars

Bron © Jobat.be

“Wereldwijd zijn maar een vijftal spelers van belang in het veld van entertainmentparkdesign,” vertelt Yannick Maes van KCC Entertainment Design. Foto: Jobat.be

Wanneer straks in het Chinese Nanjing een indrukwekkend indoorthemapark de deuren opent, zal het ook een West-Vlaams tintje hebben. Het is immers ontworpen door KCC Entertainment Design uit Wielsbeke, de wereldleider in entertainmentdesign. Een nieuwe parel aan de kroon van een ontwerpbureau met een rijk cv.

Het indoorthemapark van 34.000 m² wordt gebouwd door de Chinese Dalian Wanda Group, eigenaar van de Iron Man Triatlon en de Hollywoodfilmstudio Legendary Entertainment, en zal deel uitmaken van een gigantisch winkelcentrum in Nanjing. Er is een investering van 70 miljoen euro mee gemoeid. En het ontwerp ervoor werd gemaakt in … Wielsbeke.

Interactieve roetsjbaan
“Wereldwijd zijn maar een vijftal spelers van belang in het veld van entertainmentparkdesign,” vertelt Yannick Maes van KCC Entertainment Design. “Wij hebben ons gespecialiseerd in indoorentertainment en mogen ons daar inmiddels wereldleider in noemen. Het gaat hier inderdaad om een omvangrijk en belangrijk project, maar zo hebben we er momenteel verschillende lopen in China. Sinds een tweetal jaar is dat een heel interessante markt voor ons; een markt die we vooraf grondig geprospecteerd hebben. Dergelijke entertainmentcomplexen schieten er nu als paddenstoelen uit de grond. In 2017 gaan bijvoorbeeld de deuren open van het Wanda Qingdao Indoor Theme Park, ook al met een ontwerp van ons en in opdracht van dezelfde klant. Intussen werken er voor ons vijf mensen in China.”

Het indoorthemapark in Nanjing krijgt een hele resem unieke attracties, onder meer een interactieve roetsjbaan, en maakt gebruik van tal van innovatieve technologieën als virtual reality en 3D-mapping. “In China, zo hebben we de indruk, moet het nu allemaal nog groter zijn en sneller gaan dan elders,” zegt Yannick Maes. “Een uitdaging voor ons is ook dat onze klant wenst dat zijn indoorthemaparken baden in de traditionele lokale cultuur, in combinatie met hedendaagse technieken. Dat betekent dat we enorm veel tijd en energie in een grondige research stoppen. Ook het park in Nanjing bezingt de rijke cultuur en folklore van Nanjing, dat zich in de provincie Jiangsu bevindt.”

>

>

>

Door (jd)