Bijna alle lange tunnels in 10 jaar tijd gerenoveerd

Bron © BELGA

Foto: Photo News

Bijna alle lange tunnels in Brusselse Hoofdstedelijke Gewest worden in een tijdspanne van tien jaar gerenoveerd. Dat heeft de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) gezegd bij de voorstelling van het investeringsprogramma van de renovaties.

Smet benadrukte in de parlementscommissie dat het programma de aanbevelingen van de bijzondere tunnelcommissie volgt, zoals gesystematiseerde inspecties en een jaarlijkse actualisering van het investeringsprogramma.

Het investeringsprogramma omvat twee scenario’s: Een waarbij enkel voor de renovatie van de Leopold II-tunnel gebruikt gemaakt wordt van een publiek-private samenwerking, en een tweede waarbij ook voor de Belliard- en Wettunnel deze financieringsconstructie gehanteerd wordt.

De kosten voor renovatie bedragen voor de komende 15 jaar 50 tot 60 miljoen euro per jaar, stelde Pascal Smet. Hij wees erop dat er momenteel gewerkt wordt aan de Stefania- en Montgommerytunnel. Voor dit en volgend jaar zijn ook voorlopige werkzaamheden gepland aan de Troon- en Naamsepoorttunnel, terwijl deze zomer de waterdichtingswerken aan de Rogiertunnel gebeuren, zodat de grondige renovatie tot 2022 kan wachten. Begin 2017 starten de werken aan de Hallepoorttunnel en tegen eind dit jaar dient het bestek van de Leopold II-tunnel gepubliceerd te worden.

De minister wees erop dat er enkel ‘s nachts en tijdens de vakanties gewerkt worden.

Smet benadrukte nog dat er bijkomend gespecialiseerd personeel voor Brussel Mobiliteit zal aangeworven worden voor de renovatie van de tunnels. Om hoeveel mensen het gaat, maakt momenteel deel uit van een externe audit. De Brusselse regering stemde vorige week ook in met een hervormingsschema voor Brussel Mobiliteit.

Door