‘Optima-top beschermde beste klanten’

Foto: BELGA

Een aantal goede klanten van Optima zou van de directie het advies hebben gekregen zo snel mogelijk het geld van hun rekening af te halen. De klanten werden daarvoor zelfs ’s nachts uit bed gebeld. Zo konden ze vermijden dat ze bij het faillissement geld zouden verliezen.

Dat heeft een speciaal commissaris van de Nationale Bank kunnen vaststellen, schrijft De Tijd woensdag. De klanten zouden persoonlijk benaderd zijn nadat Optima op 7 juni onder curatele werd gesteld.

De poging om zo veel mogelijk geld af te halen was voor de Nationale Bank dan ook de reden om snel alle rekeningen bij Optima te laten bevriezen. Want hoe meer klanten er hun tegoeden afhalen, hoe groter de put zou zijn die de bank zou nalaten.

De Tijd meldt dat er de voorbije weken nog pogingen zijn geweest om geld uit Optima weg te sluizen. Zo kreeg de speciaal commissaris ook de vraag om enkele betalingen aan leveranciers uit te voeren, maar het bleek vooral te gaan om vennootschappen van directieleden;

Door
AANGERADEN