Rijexamen wordt vernieuwd: zwaardere theorie en zes manoeuvres

© Bert Hulselmans

Op het theoretische examen zullen zware fouten in de toekomst ook zwaarder bestraft worden. Bij het praktijkexamen zullen voortaan zes in plaats van twee manoeuvres moeten uitgevoerd worden. “Ook de absurde straftijd van drie jaar voor bestuurders die hun voorlopig rijbewijs laten vervallen, wordt geschrapt”, legt minister van Mobiliteit Ben Weyts uit.

Die drie jaar straftijd was minister Weyts al langer een doorn in het oog. Een theoretisch rijbewijs is 3 jaar geldig. Wie die termijn liet verlopen zonder het praktijkexamen af te leggen, kon tot nu toe alleen na een wachttijd van 3 extra jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen. ‘Hemeltergend’, aldus Weyts.

Weyts: “De regel is ter goeder trouw ingevoerd om te vermijden dat kandidaat-bestuurders van voorlopig rijbewijs naar voorlopig rijbewijs springen. Maar het was een beetje met een kanon op een mug schieten. Het gebeurde nu vaak dat scholieren hun voorlopig rijbewijs via de middelbare school halen maar dat nadien in een schuif steken. Drie jaar later, wanneer ze klaar zijn voor de arbeidsmarkt en hun praktisch examen willen afleggen, krijgen ze te horen dat hun voorlopig rijbewijs vervallen is en dat ze drie jaar moeten wachten op een nieuwe kans.”

De N-VA-minister schrapt nu die ‘absurde straftijd’. “Wie het voorlopig rijbewijs laat vervallen, zal eenmalig na het volgen van zes uur rijschool meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kunnen aanvragen”, klinkt het.

Ernstige fouten zwaarder bestraft

Verder worden, zoals eerder aangekondigd, het theoretisch en praktisch rijexamen aangepast. Bij het theoretisch examen worden ernstige fouten voortaan zwaarder bestraft.

Bij het praktijkexamen komen er ook extra manoeuvres. Vandaag zijn er maar twee vaste manoeuvres: ‘keren in een smalle straat’ en ‘parkeren achter een voertuig’. In de toekomst komen daar de volgende vier bij: ‘in rechte lijn achteruitrijden’, ‘evenwijdig ten opzichte van de weg links parkeren tussen twee voertuigen’, ‘loodrecht ten opzichte van de weg vooruit in een vak parkeren’ en ‘loodrecht ten opzichte van de weg achteruit in een vak parkeren’.

Praktijkexamen met GPS

Tijdens de proef op de weg zullen de kandidaten ook moeten aantonen dat ze zelfstandig, zonder aanwijzingen van de examinator, beslissingen kunnen nemen en bijvoorbeeld met behulp van de GPS een bestemming kunnen bereiken. Het praktijkexamen wordt ook uitgebreid met een nieuwe gevaarherkenningstest in het examencentrum. Deze computertest zal nagaan of kandidaat-bestuurders de weg goed kunnen lezen en de verschillende gevaren tijdig kunnen herkennen en correct kunnen inschatten.

Volgens minister Weyts wordt de lat daarmee hoger gelegd. “Dat is ook nodig als we de dodentol lager willen krijgen”, aldus de minister.

LEES OOK

Nu in het nieuws