Pakjes op zondag, want het internet is alle dagen open

Nu zondag kiest Zalando, Europa’s grootste online modewinkel, de ­Belgen als proefkonijn: duizenden schoenen en kleren zullen op de traditionele rustdag rondgedragen worden. Staat zondaglevering daarmee aan de vooravond van de doorbraak? “Zeker weten”, zeggen specialisten in koor. “De klant is meer dan ooit koning.”

Zalando heeft concrete plannen om ook levering op zondag mogelijk te maken. En het heeft daarvoor u en ik als proefkonijn gekozen. Nu zondag gaat Europa’s grootste webwarenhuis voor kleding en schoenen op één dag duizenden bestellingen leveren in ons land. “We testen continu nieuwe diensten om te voldoen aan de verschillende wensen van de klant én om online shoppen zo makkelijk mogelijk te maken. We zijn benieuwd hoe onze Belgische klanten zullen reageren”, zegt Ken Fontijn, Country Manager Benelux.

Officieel gaat het om een eenmalige test, maar het staat in de sterren geschreven dat Zalando eerder vroeg dan laat zondaglevering als vaste dienst zal aanbieden.

Doorbraak

“In onze buurlanden is de trend al langer merkbaar”, zegt Carine Moitier, directeur van BeCommerce, de Belgische koepel van webshops. “En die trend waait langzaam over naar ons land.” Zo leveren de Nederlandse webshops Bol.com en Coolblue ook bij ons al op zondag, zij het niet voor hun volledige assortiment en – bij Bol.com – voor een toeslag.

“Er is dan ook vraag naar”, zegt Moitier. “En zoals wel vaker creëert de vraag het aanbod. Dat nu ook Zalando de dienst gaat uittesten en wellicht op een later stadium invoeren, zal voor de grote doorbraak van zondagleveringen zorgen.”

Pure noodzaak

Toch is zondaglevering veel meer dan een gimmick, het wordt stilaan pure noodzaak. “Het is simpel: het internet is 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open”, zegt winkelexpert Jorg Snoeck van vakblad RetailDetail. “Zondag, rustdag? Jammer voor onze voorouders die met die eis nog op de barricaden zijn gaan staan, maar de huidige generatie wil alles meteen, of beter: op het moment dat het hen het beste uitkomt. Als de klant zijn pakje op zondag wil, dan zal hij het gewoon bestellen bij de winkelier die hem die service garandeert. En wie de dienst als eerste aanbiedt, heeft meteen een streepje voor bij de consument en een extra wapen in de hevige concurrentiestrijd die woedt.”

Door Kristof Simoens
VOOR ABONNEES
Laad meer berichten...