Slachtoffer 22/3 haalt zwaar uit naar Belgische staat en American Airlines

De ex-basketter Sebastien Bellin (38) was op dinsdag 22 maart aanwezig op de luchthaven van Zaventem. Hij overleefde de aanslagen, maar is nog steeds zowel fysiek als mentaal getekend door wat er gebeurd is. Nu plant de man gerechtelijke stappen tegen American Airlines en wil hij dat de Belgische overheid zijn beloftes nakomt.

jdb

De foto van een gewonde man ging vlak na de aanslagen de wereld rond. Het bleek om ex-basketballer Sebastien Bellin te gaan. Enkele minuten voor de foto was hij nog een veelbelovend toptalent, maar sinds de aanslagen is de man getekend voor het leven.

Bijna één jaar na de aanslagen kan hij nog steeds heel moeilijk de trap op of met de wagen rijden. Al zeven keer lag hij op de operatietafel. “Maar helemaal genezen ben ik niet. Mijn been zal nooit herstellen. Ik heb geen gevoel in mijn linkervoet. Er is een stuk uit mijn kuit”, vertelde hij enkele maanden geleden in Het Nieuwsblad. Ook mentaal heeft de man het ontzettend zwaar.

Hoge operatiefacturen

Hij kreeg tijdens zijn revalidatie gelukkig veel steun van familie en vrienden. Maar de overheid? Daar kon hij naar eigen zeggen niet op rekenen. Die draagt volgens hem nochtans “een verpletterende verantwoordelijkheid” voor de gebrekkige veiligheidsmaatregelen en moet de beloftes aan de slachtoffers sneller nakomen.

Er was al een éénmalige, minimale uitbetaling van noodhulp door het slachtofferfonds. Maar volgens Anthony Mallego, de advocaat van Bellin, kunnen de vele slachtoffers amper hun operatiefacturen nog betalen. “Dit is niet langer houdbaar. Komt er snel een dringende, bijkomende vergoeding voor de slachtoffers?”

© AP

Lessen uit 9/11

Bellin en zijn advocaat wijzigen overigens ook de luchtvaartmaatschappij American Airlines met de vinger. “Mijn cliënt ging met American Airlines vliegen en hij bevond zich in de buurt van de incheckbalie van de maatschappij op het ogenblik dat hij slachtoffer werd van de aanslag”, zegt Mallego.

“Er was geen enkele beveiligingsmaatregel daar. De maatschappij is nalatig geweest. Dat was ook zo bij 9/11 en blijkbaar hebben ze daaruit geen lessen geleerd. We hebben de maatschappij proberen contacteren en wijzen op hun verantwoordelijkheid, maar ze steken hun kop in het zand.”

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten