Brussels politicus gedumpt “zonder reden” door BNPP Fortis: “Ik dien klacht in”

Bruno De Lille Foto: BELGA

Bruno De Lille kreeg vrijdag een Kafkaiaanse brief waarin zijn bankrekening werd opgezegd. Zonder reden. “Ik stap naar de ombudsman. Er is zoiets als het recht op informatie en verdediging.”

De Brusselse politicus Bruno De Lille (Groen) kreeg van vrijdag plots een aangetekende brief van zijn bank waarin zijn bankrekening werd opgezegd. “BNP Paribas Fortis deelt u mee dat zij haar relatie met u beëindigt”, stond er te lezen. De standaardbrief was ondertekend met een zwierige handtekening maar zonder naam.

“Ik was er even niet goed van”, schrijft het Brussels parlementslid in zijn blog, die hij verspreidde via Facebook en Twitter. “Niet omdat ik zo gehecht ben aan de bank, maar veranderen van bank levert me een hele hoop rompslomp op.”

Kafkaiaans

Op zich al redelijk straf. Maar het wordt nog meer Kafkaiaans als De Lille probeert te achterhalen waarom hij door zijn bank aan de deur wordt gezet. Want nergens in de brief van BNPP Fortis staat een reden vermeld. Sterker nog, er stond ook nergens een naam in.

“Het equivalent van een sms”je dat een tiener naar een andere tiener stuurt om te zeggen dat het over is. Van een bank verwacht ik toch iets anders”, stoort hij zich aan de onpersoonlijke communicatie van de bank.

Mysterieuze “Head of Central Entity”

“Het is het mysterieuze “Head of Central Entity” dat mij aan de deur zet”, verduidelijkt De Lille desgevraagd aan de telefoon. Hij belde vrijdag dan ook meteen naar het hoofdkantoor voor meer uitleg. Tevergeefs.

“Waarom mijn bankrekening wordt stopgezet? Dat kon ze me niet vertellen. Moest ik dat dan in mijn eigen kantoor vragen? Nee, want daar konden ze me dat ook niet vertellen”, aldus De Lille. “Waarop ik vroeg wie binnen de bank me dat dan wel kon uitleggen. Het antwoord was verbijsterend: Niemand.”

Recht op verdediging

De Brusselse politicus betwist niet dat BNP Paribas Fortis - zoals elke bank overigens - het recht heeft om een relatie met een bank eenzijdig te beëindigen. En dit met een opzegtermijn van 2 maanden. “Maar niet zonder de klant het recht te geven zich te verdedigen. Er bestaat zoiets als het recht op informatie en op verdediging. Ik ga het hier niet bij laten en ga zeker klacht indienen bij de ombudsman van de banksector”, aldus De Lille.

De Lille is namelijk niet de enige die al door een bank aan de deur werd gezet. “Op mijn Facebook staan meerdere reacties van mensen die een gelijkaardige brief hebben gekregen. Het kan niet dat gewone klanten zich niet kunnen verdedigen. Zonder bankrekening kan je bijna niets meer beginnen in deze moderne maatschappij”.

Bij BNP Paribas Fortis gaat men de zaak onderzoeken. Maar meer informatie wordt niet vrijgegeven. “Wij geven nooit commentaar op individuele dossiers”, klinkt het daar droogjes.

Strenge screening

Mogelijk heeft het te maken met het feit dat De Lille politicus is. Hooggeplaatste personen, zoals parlementsleden worden vanwege hun functie strenger in de gaten gehouden door de banken en de financiële autoriteiten.

Als ze kunnen gelinkt worden aan witwas-, terreurfinanciering- of andere criminele of onethische activiteiten, bijvoorbeeld in het kader van de FATCA-wetgeving (de belastingafspraken met de VS, red) - moet hun naam door de bank worden doorgegeven aan de antiwitwascel en het parket. In dat geval krijgen dat soort klanten een standaardbrief waarin hun bankrekening wordt opgezegd. Zonder reden.

Vergissing?

Mogelijk kwam de naam van De Lille per vergissing op zo”n standaardopzegbrief terecht. “Ik zou niet weten welke verdachte transacties ik gedaan heb”, benadrukt De Lille, die inmiddels klant is bij een andere bank. “Het gaat om een heel gewone rekening voor de maandelijks terugkerende courante transacties. Maar stel nu dat de bank blijkbaar toch verdachte transacties vastgesteld heeft. Dan wil ik wel dat de bank mij daarvan verwittigt.”

Door