Nephybrides binnenkort niet langer fiscaal voordelig, autofederatie niet te spreken over beslissing

Bron © BELGA

Foto: BELGAIMAGE

Automobielfederatie Febiac is misnoegd over de regeringsmaatregel om het fiscale gunsttarief van de zogenaamde ‘fake’ hybrides, auto’s waarvan de elektrische batterij heel beperkt is, af te schaffen. “Willen ze de technologie misschien nu al in de kiem smoren?”, zegt woordvoerder Joost Kaesemans woensdag.

Plug-inhybrides, waarvan de verkoop al een paar jaar in de lift zit, bevatten naast een verbrandingsmotor op diesel of benzine ook een oplaadbare elektrische batterij. Maar volgens De Tijd gaat het in sommige gevallen om ‘fake’ hybrides. Ze hebben een kleine batterij, die nauwelijks gebruikt wordt, omdat ze licht is en gebruikers ze zelden of nooit opladen met een stekker. Onder meer de Porsche Cayenne, de BMW X5 of de Volvo XC90 zouden in die categorie vallen.

Vals

Plug-inhybrides zijn duurder dan gewone wagens, maar fiscaal interessanter. Ondernemingen kunnen ze doorgaans voor 90 à 100 procent aftrekken van hun belastingen. Wie een grote wagen én een belastingvoordeel wil, is dus gebaat bij zo’n ‘fake’ hybride, schrijft De Tijd. Ondanks hun groene imago, hebben zulke auto’s evenwel een relatief hoge uitstoot. En daar besliste de federale regering dus iets aan te doen.

Maar Febiac betreurt de maatregel. De automobielfederatie zegt dat dergelijke wagens, ook al hebben ze slechts een autonomie in elektrische modus van enkele tientallen kilometers, nog steeds volledig elektrisch korte afstanden kunnen overbruggen voor woon-werkverkeer. En dat ze bij “consciëntieus” gebruik bijgevolg zuinig rijden. Om die redenen verzet Febiac zich ook tegen de benaming van ‘fake’ hybrides.

Andere manieren

“Wat wel fake is, is de motivatie van de klant, als die die koopt omwille van het fiscale gunsttarief”, zegt woordvoerder Joost Kaesemans. “Maar moet dat daarom afgeschaft worden? Dat vind ik toch verregaand, en moeilijk te vatten. Willen ze de technologie misschien nu al in de kiem smoren? Er zijn andere manieren om het oneigenlijke gebruik van de hybrides aan te pakken. Zo kan je bij het onderhoud perfect uitlezen hoeveel de wagens elektrisch gereden hebben.”

Kaesemans benadrukt het nut van hybride wagens in de verduurzaming van het wagenpark, in afwachting van andere oplossingen als bijvoorbeeld waterstofauto’s. Hij betwijfelt bovendien dat autobouwers hun hybride modellen zullen aanpassen, zoals de regering zou willen. “BMW gaat toch geen zwaardere batterij installeren omdat België zijn gunstregime wijzigt? Daar moet je op Europees niveau voor ijveren.”