Is een eigen rijstrook voor vrachtwagens de oplossing voor het fileprobleem?

© Belga

De Nederlandse automobilistenvereniging ANWB komt met een opmerkelijke suggestie als oplossing voor het fileprobleem: een eigen rijstrook voor vrachtwagens op de snelwegen. Wij vroegen Vlaamse deskundigen of dit een goed voorstel is.

rrln

Frits van Bruggen, de directeur van de Nederlandse automobilistenvereniging ANWB, overhandigt dinsdag het rapport ‘Maak Nederland Filevrij’ aan de Nederlandse Tweede Kamer. Daarin staan tien concrete ideeën die ANWB-leden hebben aangedragen om het fileprobleem bij onze noorderburen op te lossen. Het voornaamste idee? Een eigen rijstrook voor vrachtverkeer, schrijft De Telegraaf.

Een opvallende suggestie die op het eerste oog logisch lijkt, maar in Vlaanderen zijn de mobiliteitsorganisaties er allerminst over te spreken.

Zo is men bij Touring sceptisch over de haalbaarheid. “Een extra rijstrook bijleggen gaat zomaar niet”, aldus woordvoerder Danny Smagghe. “Het heeft al enorm veel voeten in de aarde om de Antwerpse en Brusselse ring te optimaliseren, laat staan dat er een rijstrook voor vrachtwagens moet worden aangelegd.” Volgens Smagghe moet de eerste prioriteit zijn om het lokale verkeer goed te scheiden van het doorgaande verkeer.

Mooi in theorie

“Het is niet realistisch”, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias, het instituut voor de verkeersveiligheid. Hij ziet eveneens veel praktische bezwaren. “In theorie klinkt het mooi, maar in de praktijk is het onhaalbaar. “Hoe moet het bijvoorbeeld met auto’s die willen invoegen of een afrit nemen? Moeten er dan twee verschillende op- en afritten worden gemaakt?”, vraagt hij zich af. Bovendien zullen er nog langere files ontstaan als een vrachtwagen langzaam rijdt en ander vrachtverkeer niet mag inhalen.

Muur van vrachtwagens

Ook Werner De Dobbeleer, woordvoerder van de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde, wijst op de gevaren bij op- en afritten. “Er zal een muur van vrachtwagens ontstaan, dat is lastig voor auto’s die een afrit willen nemen.” Het is daarnaast de vraag hoeveel nut het idee heeft. Op veel plaatsen geldt een immers al een inhaalverbod voor vrachtwagens.

Als algemene maatregel is het voorstel zeer lastig te realiseren en mogelijk onwenselijk door alle werken die het zal opleveren, klinkt het verder. Het is daarom beter om “plek voor plek te bekijken of het zinvol is: hoeveel vrachtwagens rijden er, hoeveel auto’s”, zegt De Dobbeleer nog. Hij pleit voor “variabele oplossingen, bijvoorbeeld door signalisatie”. Zo zou het op bepaalde tijden voor vrachtwagens verboden kunnen worden om te rijden op andere rijbanen.

Positief

Bij de Belgische transportfederatie Febetra horen we dan toch een positief geluid. “Het ziet eruit als een mooi idee. De gemiddelde snelheid van de vrachtwagens daalt alsmaar, klinkt het. Met een eigen rijbaan kan de gemiddelde snelheid op peil gehouden worden of stijgen. Daardoor kan er meer werk verricht worden. “We kunnen meer transporten doen per vrachtwagen.”

Maar ook hier wordt er benadrukt dat de verkeersveiligheid in het oog moet worden gehouden. Het scheiden van het vracht- en gewone verkeer komt die veiligheid ten goede, maar het probleem met in- en uitvoegen is ook iets dat volgens Febetra gevaarlijke situaties op kan leveren en dus in de gaten gehouden zou moeten worden.

LEES OOK

Nu in het nieuws