Jarenlang als 'fout' bestempeld, maar logo's en labels mogen weer

Versace / Dolce & Gabbana in Milaan

Vanaf midden de jaren 2000 was het fout om met opzichtige logo’s rond te lopen, nu zijn ze extra fashionable. Sociale netwerksite Pinterest verwachtte al een comeback van logo’s in 2018 en op de mannenmodeweken lijkt die voorspelling alvast uit te komen. “De trend heeft niets met snobisme te maken”, zegt BV-stylist Jody Van Geert.

De nieuwe collectie van het Italiaanse modehuis Versace staat helemaal in het teken van de logomania. Van truien tot sjaals en zelfs de revers van jassen: overal is de naam van het merk verwerkt. Ook veel andere merken zetten dit seizoen in op herkenbaarheid. BV-stylist Jody Van Geert, die net terug is van de mannenmodeweek in Milaan, is helemaal fan.

Jarenlang als 'fout' bestempeld, maar logo's en labels mogen weer
Prada / Moschino

Geen snobisme

”Veel mensen gaan ervan uit dat logo’s een kenmerk zijn van snobisme, maar dat klopt niet. Het is een reactie van merken op het huidige modelandschap waarin vaak wordt gekopieerd. Dit is bijna het enige systeem om plagiaat tegen te gaan, want ketens mogen de logo’s niet gebruiken. De grote merken willen hun eigen identiteit benadrukken. Niet op elk stuk, maar wel op enkele creaties in één lijn.”, klinkt het.

Jarenlang als 'fout' bestempeld, maar logo's en labels mogen weer
Les Hommes / Giorgio Armani

Squadgoals

Maar er is nog een reden waarom logo’s en grote merknamen op kledij weer in zijn. “Veel modehuizen spelen in op een squad-gevoel. Het is zowaar te vergelijken met mensen in de sportwereld die strepen op hun wangen trekken. Het is een manier voor mensen om aan te tonen dat ze op dezelfde manier denken. Een manier om te tonen: ik zit in jouw team.”

Jarenlang als 'fout' bestempeld, maar logo's en labels mogen weer

Imagokwestie

Nog opvallend aan de logo’s anno 2018: ze zijn vaak het resultaat van samenwerkingen van grote merken en jongere designers. “Tommy Hilfiger deed het met Vetements, Burberry met de Russische Gosha Rubchinskiy en Louis Vuitton met Supreme. De gerenommeerde modehuizen willen van hun klassiek, soms stoffig, imago af en richten zich voornamelijk tot jongeren. En het werkt.” Check Dolce en Gabbana dat alleen millennials met bekende ouders op de catwalk stuurde.

Jarenlang als 'fout' bestempeld, maar logo's en labels mogen weer

Nostalgie

Tot slot keert alles in de modewereld ook op een bepaald moment gewoon terug. “Logo’s waren hot in de jaren 90, maar rond 2005 wilde je er niet meer mee gezien worden. Twintig jaar later zijn ze wel weer modieus verantwoord. Dat is niet fout, maar een manier waarop mensen terug kunnen koppelen naar vroeger.” Een mooi voorbeeld van zo’n flashback kwam er tijdens de finale van de Louis Vuitton-modeshow in Parijs, toen topmodellen Naomi Campbell en Kate Moss in een trenchcoat met ‘LV’-logo’s op de catwalk verschenen.

Jarenlang als 'fout' bestempeld, maar logo's en labels mogen weer
Door vwh
  • VOOR ABONNEES