OVERZICHT. Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto’s volgens Belgische bestuurders

Foto: *

Vraag aan honderd willekeurige mensen wat volgens hen de meest betrouwbare wagen is en je mag er zeker van zijn dat ronkende namen als BMW en Mercedes hoog scoren. Maar uit een bevraging die Test-Aankoop deed, blijkt dat BMW pas op de zesde plaats komt, voor Audi. Mercedes staat zelfs pas zestiende en wordt voorafgegaan door merken als Kia, Suzuki en Skoda.

Test-Aankoop vroeg vorig jaar aan 37.000 auto-eigenaars, van wie 9.000 Belgen, hoe vaak ze al naar de garage waren geweest voor een defect en voor welk defect. Deze resultaten werden samengevoegd met een enquête uit 2015. Dat leverde een rangschikking op met de meest betrouwbare modellen die in ons land rondrijden. De auto’s die het minst snel kapot gaan, staan dus bovenaan.

Als het niet BMW en Mercedes zijn, wie scoort dan wel hoog als merknaam? Vooral Japanners, zo blijkt: Lexus, Honda, Toyota, Mitsubishi. En Porsche, het enige niet-Japanse merk in de top vijf.

Lees verder onder de grafiek

OVERZICHT. Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto’s volgens Belgische bestuurders
Bron: Test-Aankoop

Gezinswagen

De Renault Twingo wordt als beste stadswagen aangeduid. Voor de rest is het al Toyota wat de klok slaat. Zo komt Toyota Yaris als beste kleine gezinswagen uit de bus en Toyota Auris als beste gezinswagen. Zelfs bij de SUV’s wint Toyota met zijn RAV 4. Populaire SUV’s zoals de Volvo XC 60 en de BMW X3 staan respectievelijk pas op de vijfde en de achtste plaats. Bij de minst betrouwbare SUV’s vinden we de Renault Koleos, de Peugeot 3008 en de Land Rover Freelander terug. Ook hier gaat het allemaal om modellen van voor bouwjaar 2016.

Lees verder onder de grafieken

OVERZICHT. Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto’s volgens Belgische bestuurders
Bron: Test-Aankoop
OVERZICHT. Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto’s volgens Belgische bestuurders
Bron: Test-Aankoop
OVERZICHT. Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto’s volgens Belgische bestuurders
Bron: Test-Aankoop

Op de vraag met welke defecten chauffeurs te maken krijgen, blijkt vooral de elektronica voor problemen te zorgen: lampen die stuk gaan, elektrische vergrendeling die niet meer werkt, ramen die niet meer sluiten… Bijna een op de vijf gaf aan al naar de garage te zijn geweest tijdens de garantieperiode. Honda- en Toyota-rijders zeggen het minste problemen te kennen. Bovendien zijn eigenaars van goedkopere auto’s die vaak als minder betrouwbaar worden beschouwd, toch tevreden over hun aankoop.

Ook opvallend is dat driekwart van de oude auto’s diesels zijn, terwijl dat bij de nieuwe nog minder dan de helft is. Dat komt uiteraard onder meer omdat het prijsverschil tussen diesel en benzine zo klein geworden is en omdat er steeds meer rekening wordt gehouden met de uitstoot van de auto’s.

Onderhoud: tussen 200 en 380 euro

Voor een onderhoud blijft zeventig procent zijn merkgarage trouw en volgen bestuurders perfect het schema dat in het onderhoudsboekjes staat. Een onderhoud van een wagen is vaak prijzig en ook hier verschillen de prijzen sterk van merk tot merk. Dacia is volgens de bevraging het goedkoopst. Voor een onderhoud betaal je gemiddeld 200 euro of bijna de helft van wat je in een Mercedes-garage betaalt (gemiddeld 380 euro).

Lees verder onder de grafiek

OVERZICHT. Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto’s volgens Belgische bestuurders
Bron: Test-Aankoop

Tweedehands kopen

Test-Aankoop lanceert deze week ook eennieuwe tooldie u moet helpen kiezen wanneer u op zoek bent naar een tweedehandswagen. U vult een aantal gegevens in, zoals het merk dat u graag zou hebben en hoeveel kilometer hij maximaal op de teller mag hebben, waarna je te zien krijgt wat voor jou de beste aankoop zou zijn.

Waarop moet u letten als u een tweedehands auto koopt?

Als u van een particulier koopt en het gaat om iemand die u kent, hebt u enige zekerheid omtrent de kilometerstand, het onderhoud, eventuele ongevallen in het verleden en de reden voor de verkoop. Normaal gezien zal de prijs lager zijn dan bij een professionele verkoper.

• Meestal wordt de wagen verkocht in de staat waarin hij zich bevindt, dus bijvoorbeeld met versleten banden.

• De verkoper mag in de verkoopsovereenkomst zijn aansprakelijkheid voor verborgen gebreken uitsluiten. Een verborgen gebrek achteraf verhalen op de verkoper, is helemaal niet eenvoudig.

Koopt u van een professionele verkoper, dan is de wagen in principe in orde. Maar hij zal normaal gezien wel een stuk duurder zijn omdat de verkoper er ook wat op wil verdienen.

• De verkoper mag zijn aansprakelijkheid voor verborgen gebreken niet uitsluiten in de verkoopovereenkomst.

• De verkoper moet ook minstens één jaar garantie aanbieden.

• Als u na de aankoop een verborgen gebrek vaststelt, kunt u dat gedurende de eerste zes maanden gemakkelijker op de verkoper verhalen.

• U weet helemaal niets over de manier waarop de eigenaar met de wagen is omgegaan (de stalling, al dan niet in een garage, zijn rijgedrag …).

Door tg
  • VOOR ABONNEES