Na vijfhonderd dagen kregen ze hier eindelijk een nieuwe brug. Maar na twee dagen was ze al kapot

Problemen met de nieuwe Kruispoortbrug, gisteren in volle ochtendspits. Een technieker moest de slagbomen handmatig omhoog draaien met een hendel. Foto: tlg

Brugge -

De gloednieuwe Kruispoortbrug die afgelopen zaterdag eindelijk werd geopend, zorgde maandagochtend al meteen voor problemen. In volle ochtendspits weigerden de slagbomen dienst en al snel ontstonden lange files. Volgens De Vlaamse Waterweg gaat het om kinderziektes. “Een brug leer je pas kennen als je ze gebruikt.”

Liefst vijfhonderd dagen moesten de Bruggelingen wachten op een oplossing voor de defecte Kruispoortbrug. Maar nog geen twee dagen later gaf zijn gloednieuwe vervanger er, in volle ochtendspits, alweer (even) de brui aan. Het probleem: de slagbomen gingen niet omhoog nadat de brug weer naar beneden kwam, waardoor de lichten op rood bleven staan.

Na vijfhonderd dagen kregen ze hier eindelijk een nieuwe brug. Maar na twee dagen was ze al kapot
De lichten bleven op rood staan. Foto: tlg

“Nadat de brug bediend is, volgt een signaal als die weer helemaal naar beneden is”, zegt Claudia Van Vooren, woordvoerster van waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg. “Nadien gaan de slagbomen automatisch open. Maar dat signaal kwam vanmorgen (gisterochtend, nvdr.) niet door, waardoor de slagbomen dichtbleven.”

Als snel stond er een lange file aan de brug. Een technieker moest noodgedwongen ter plaatse komen om handmatig, via een hendel, de slagbomen omhoog te draaien. Toch wel een opvallend zicht aan een brug die nog maar net in gebruik werd genomen.

Rood licht

Maar daarmee was het probleem nog niet opgelost. Want nadat de slagbomen handmatig geopend werden, bleven de verkeerslichten op rood staan (zie foto). Het gevolg: de rij wachtende wagens werd steeds langer. Uiteindelijk moest de politie een patrouille ter plaatse sturen om het verkeer opnieuw in goede banen te leiden.

De Vlaamse Waterweg waarschuwt dat er wellicht nog problemen met de nieuwe brug zullen volgen. “Met een beweegbare brug die vanop afstand bediend wordt, is heel wat elektromechanica gemoeid”, legt Claudia Van Vooren uit. “Het is niet ongebruikelijk dat de komende weken nog enkele gebreken aan het licht komen.”

Nochtans werd een testperiode ingelast om problemen te vermijden. “Maar een nieuwe brug leer je pas echt kennen als die in gebruik genomen wordt”, besluit Van Vooren. “Pas dan kunnen we ingrijpen als er problemen opduiken. Daarom zitten onze mobiele ploeg en de aannemer rechtover de brug klaar om die kleine euvels zo snel mogelijk op te lossen.”

Door Dieter De Milde en Tim Lescrauwaet
    VOOR ABONNEES