"Je telefoon in ‘nachtmodus’ zetten haalt niets uit"

Bron © Fast Company

Foto: Shutterstock

Ben je overtuigd dat de nachtstand op je tablet je nachtrust ten goede komt? Dan kan je het wel eens bij het verkeerde eind hebben. Een onderzoek van het Amerikaanse Rensselaer’s Lighting Research Center heeft immers uitgewezen dat de warme schermkleur van de nachtstand nauwelijks een positief effect uitoefent op de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

Het blauwe licht van smartphones en tablets verstoort de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Hierdoor kan je slaappatroon negatief beïnvloed worden en kan je minder snel in slaap vallen. Dat wist je ongetwijfeld al. Het Amerikaanse onderzoeksinstituut Rensselaer’s Lighting Research Center ontdekte vijf jaar geleden al dat na het gebruik van een tablet of smartphone (twee uur lang) de aanmaak van melatonine met maar liefst 23% daalde.

Elektronicaproducenten introduceerden daarom een zogenaamde nachtstand, die dat blauwe licht uit het scherm filtert en een warmer, oranjeachtig licht verspreidt dat volgens hen geen negatief effect op de nachtrust met zich meebracht. Het onderzoeksinstituut Rensselaer’s Lighting Research Center voerde nu echter een onderzoek uit waarbij de invloed van de nachtstand op de aanmaak van het slaaphormoon melatonine nagegaan werd.

Weinig zekerheden

Daaruit blijkt dat de positieve effecten van de nachtstand ten opzichte van de normale lichtstand verwaarloosbaar zijn. Zo ontdekte Mariana Figueiro, de directeur van het Rensselaer’s Lighting Research Center, dat het melatonineniveau bij de nachtstand na twee uur schermtijd nog steeds met 12% daalde. Het lijkt in eerste instantie dus wel dat deze stand zijn vruchten afwerpt, maar volgens Mariana Figueiro valt dit minieme verschil in cijfers binnen de foutmarges van een dergelijk onderzoek.

"Algemeen kan gesteld worden dat het opzetten van de nachtstand geen significant verschil met zich meebrengt," benadrukte de onderzoekster. "Ook al wordt de aanmaak van het slaaphormoon net iets minder onderdrukt, het ondrukkingsproces wordt niet volledig stopgezet en het is momenteel niet duidelijk of dat minieme verschil in cijfers ook maar iets uitmaakt. Niemand weet immers precies wat 1%, 10% of 20% minder melatonine precies betekent voor het slaappatroon. Een bepaald wetenschappelijk kamp is ervan overtuigd dat 0% de maatstaf is."

Op veilig spelen

De bevindingen van het onderzoek bleken eerst niet gemakkelijk te matchen met de persoonlijke ervaringen en de resultaten uit een informele enquête onder vrienden van het onderzoeksteam. Zij gaven immers wel aan dat het warme licht hen hielp om gemakkelijker in slaap te vallen. Mariana Figueiro benadrukt daarom dat het kleurverschil misschien wel een psychologisch effect teweegbrengt en haalt daarnaast nog aan dat wat je precies bekijkt ook een rol kan spelen."Als je je saldo van je bankrekening nakijkt en opmerkt dat je niet genoeg middelen hebt om je rekeningen te betalen, zal je ongetwijfeld moeilijk de slaap kunnen vatten. Melatonine maakt met andere woorden slechts één deel uit van het slaapverhaal, niet het volledige." Haar advies? Laat voor alle zekerheid je tablet links liggen voor je naar bed gaat.

 

Door VVA
  • VOOR ABONNEES