Consumentenvertrouwen herstelt van Carrefour-dipje

Bron © BELGA
Brussel -

Het consumentenvertrouwen heeft zich in maart hersteld, nadat het in februari een tikje had gekregen dat werd toegeschreven aan de aangekondigde herstructurering bij Carrefour, die in België ruim 1.200 jobs bedreigt. Dat meldt de Nationale Bank maandag.

Deindicator van het consumentenvertrouwenkomt voor maart uit op 3, tegen 1 in februari en 4 in januari.

“De verslechtering van het consumentenvertrouwen, die zich vorige maand in alle componenten van de indicator voordeed, werd deze maand nagenoeg tenietgedaan door een vrijwel gelijke beweging in omgekeerde zin”, stelt de Nationale Bank in een persbericht.

De verschillende onderdelen van de indicator gingen erop vooruit. De consumenten werden optimistischer over de algemene economische toestand en verwachten een daling van de werkloosheid. Ze zijn ook positiever over hun toekomstige financiële situatie en hun spaarintenties.

Het consumentenvertrouwen was het jaar begonnen op 4. Dat was hetzelfde niveau als in oktober vorig jaar, toen het hoogste peil sinds juli 2001.

Voor het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) bewijst de indicator van het consumentenvertrouwen dat “alle binnenlandse indicatoren in het groen staan”. Maar gedelegeerd bestuurder Pieter Timmermans zegt bezorgd te zijn over enkele buitenlandse factoren. Hij verwijst naar de brexitonderhandelingen, de regeringsvorming in Italië en het protectionisme dat her en der de kop opsteekt.

“Als de beslissing van de Amerikaanse president Donald Trump om importheffingen in te voeren op staal en aluminium uitdijt tot een wereldwijde handelsoorlog, zou dit een belangrijke negatieve impact kunnen hebben op onze economie”, waarschuwt Timmermans.

Op Belgisch niveau herhaalt de gedelegeerd bestuurder van het VBO zijn vraag naar maatregelen om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken, de mobiliteitsknoop te ontwarren, een energiepact af te sluiten en meer doelgerichte en productieve investeringen te doen.

VOOR ABONNEES