Populair wel, maar transparant zijn merken als Versace en Chanel niet

Foto: Isopix

Uit een nieuw rapport van Fashion Revolution, de ngo die pleit voor eerlijkere mode, blijkt dat merken zoals Chanel en Versace het slecht doen wat transparantie over hun werkomstandigheden en impact op het milieu betreft. Toch bewijzen enkele andere labels zoals Adidas en H&M dat het wel degelijk anders kan.

Chanel, Versace, Dior, Marc Jacobs, Sport Direct, Urban Outfitters, Forever21, Lacoste, Armani, Diesel en Dolce & Gabbana zijn niet goed bezig of toch niet als het over transparantie gaat. Volgens Fashion Revolution bengelen die modehuizen en kledingmerken namelijk helemaal onderaan hun rangschikking. Die werd opgesteld op basis van een puntensysteem dat kijkt naar hoe eerlijk en open die bedrijven zijn over de werkomstandigheden waarin hun kleren werden gemaakt en de impact daarvan op het milieu. Zij haalden allen niet meer dan 10 procent.

Deden het met percentages tussen 51 en 60 stukken beter: adidas, Reebok, Puma en H&M. Op de hielen gezeten door Levi’s, Vans, The North Face, Timberland en Zara die respectievelijk tussen de 41 en 50 procent scoorden op transparantie. Verre van perfect dus, want geen enkel merk klom boven de 60 procent uit, maar het gaat volgens de ngo wel de goede kant uit. Fashion Revolution blijft er dan ook op hameren dat er nog veel werk aan de winkel is. 

 

 

Door flb