Weyts investeert 270 miljoen euro in het Gentse openbaar vervoer: waar ging dat geld naartoe?

Ben Weyts (N-VA), minister van Mobiliteit, rijdt een nieuwe Gentse Albatrostram in. Kostprijs voor de nieuwe trams voor Gent: 58 miljoen euro. Foto: Christophe Licoppe/Photonews

Gent - Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) spreekt tegen dat het Gentse openbaar vervoer verwaarloosd wordt. Sp.a, Groen en Open Vld klagen aan dat De Lijn niet genoeg investeert in de stad, maar Weyts wijst op 270 miljoen euro aan Gentse investeringen die deze legislatuur werden gedaan. Honderd miljoen euro daarvan is wel bestemd voor een nieuwe stelplaats die nog gebouwd moet worden.

"In uw stad Gent zijn de investeringen verdrievoudigd." Dat verklaarde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zondag in De Zevende Dag. Hij ging er in debat met Filip Watteeuw (Groen) over de staat van het openbaar vervoer in Gent en bij uitbreiding in Vlaanderen.

Gent klaagt al enkele jaren over een tekort aan investeringen in het openbaar vervoer in de stad. Watteeuw pleit zelfs onomwonden voor een "MIVG 2.0", de Gentse openbaar vervoersmaatschappij die tot in de jaren tachtig de bussen en trams onder controle had in de stad.

Ook de liberalen, die met Weyts zijn N-VA in de Vlaamse regering zitten, hebben in Gent forse kritiek op het openbaar vervoer. In hun verkiezingsprogramma dat ze maandag lanceerden staat dit: "Helaas moeten we vaststellen dat het openbaar vervoer in Gent al decennia verwaarloosd wordt:"

Weyts is het er niet mee eens en wijst op 270 miljoen euro aan investeringen in het Gentse openbaar vervoer. Gevraagd naar waar die investeringen gaan, gaf een woordvoerder van Weyts een overzicht van de investeringen aan De Gentenaar.

Tussen 2014-2017 is 123 miljoen euro geïvesteerd in Gent. Dit zijn de grootste dossiers:

  • Uitbreiding tramlijn 4 (12,1 miljoen euro): tramlijn 21 werd doorgetrokken tot in Zwijnaarde.
  • Uitbreiding tramlijn The Loop (5 miljoen euro): voor tram 1 werd een kleine lus aangelegd op The Loop, zodat de tram kan keren.
  • Uitbreiding tramlijn UZ Gent (6,6 miljoen euro): tram 4 werd doorgetrokken tot op de campus van het Universitair Ziekenhuis.
  • Aanpassen tractienet (18 miljoen euro): dit zijn technische kosten die nodig waren om het tractienet dat de trams voorziet van stroom aan te passen.
  • Aanpassen haltes Albatrostram (1,8 miljoen euro): om de 43 meter lange Albatrostrams te kunnen ontvangen, moesten in Gent een hele reeks perrons op lijn 1 verlengd worden.
  • Spoorvernieuwing De Lijn (10 miljoen euro): dit is het budget dat De Lijn uitgaf aan het onderhouden en vernieuwen van de tramsporen in Gent.
  • Nieuwe trams (53 miljoen euro): Gent kreeg als eerste stad in Vlaanderen de 43 meter lange Albatrostrams. Ondertussen rijden ze op de meeste tramlijnen in de stad.

In 2018 en 2019 is ook 44 miljoen euro aan investeringen voorzien. Dit zijn de grootste dossiers:

  • Uitbreiden tramlijn 7 studies (1,25 miljoen euro): dit studiewerk is bestemd voor een tramverbinding tussen het Sint-Pietersstation en Dampoort, een plan dat al erg lang op tafel ligt. Het voorbereidende studiewerk loopt nog steeds.
  • Uitbreiden tramlijn 4 naar Dokken studies (750.000 euro): de tram zal doorgetrokken worden van de Muide naar de Dampoort, langs Dok Noord. Ook hier is het studiewerk nog steeds bezig.
  • Doorstroming elektrische bussen Gent Loop (800.000 euro): dit gaat om een project met trambussen dat wordt voorzien op The Loop, aan Flanders Expo. De Stad Gent had hier graag een grote lus gezien met tramlijn 1, maar Vlaanderen gaat voor een trambus in eigen bedding, een goedkoper alternatief.
  • Tramspoorvernieuwingen (inclusief Vervaenestraat) (15 miljoen euro): dit is het budget dat wordt voorzien voor het onderhouden en herstellen van tramsporen in Gent, waaronder de Brugstraat en de Jozef Vervaenestraat in Ledeberg, waar de tram momenteel is afgesloten omdat de sporen gevaarlijk onstabiel zijn geworden.
  • Aanpassing stationsomgeving Gent-Sint-Pieters (21 miljoen euro): dit is een budget voor het bus- en tramstation van De Lijn aan het station Gent Sint-Pieters.
  • Aankoop 3 elektrische bussen + laadinfrastructuur (2,3 miljoen euro): De Lijn bereidt een proefproject voor met elektrische bussen, onder meer in Gent.

Weyts telt daar ook de 100 miljoen euro bij die is voorzien voor de aanleg van een nieuwe stelplaats die De Lijn wil bouwen aan de Wondelgemse Meersen. Op een terrein in de buurt van de Nieuwevaart zullen alle bussen en trams van de vervoersmaatschappij 's nachts gestald kunnen worden.

De komst van de nieuwe stelplaats ligt al twintig jaar op tafel, maar kwam recent in een stroomversnelling. Trams worden nu gestald in Gentbrugge, langs de Brusselsesteenweg. De stelplaats in Gentbrugge is echter al jaren veel te klein, zeker sinds de komst van de langere Albatrostrams. Op de nieuwe stelplaats is het wel nog wachten tot2022

Samengeteld bedraagt het investeringsbedrag 270 miljoen euro. Dat is volgens het kabinet van Weyts een verdubbeling van het Gentse investeringsbudget tijdens de vorige Vlaamse regering, geen verdrievoudiging.

Door Bert Staes